tisdag 4 september 2007

Mountain Top Estate

När jag var i Australien för två år sen passade jag på att besöka två kaffefarmer. En av dem var Mountain Top Estate som ligger utanför samhället Nimbin på östkusten. Det var en upplevelse att få se hur kaffet växer, men det som slog mig mest var den kunskap som fanns och den uppriktiga viljan att jobba med specialkaffe och driva branschen framåt. Vi ser ofta denna genuina glädje hos baristor som jobbar och tävlar och det var härligt att se att den fanns även i andra änden av produktionsledet. Mountain Top Estate strävar efter att hålla högsta möjliga standard och är så vitt jag vet den enda gården som vakuumpackar råkaffet i 20 kilosäckar. Jag rostar mina sista 7 kilo av en sådan säck i morgon. Det är sällan man hittar en singel som är balanserad, det är därför man skapar blandningar. Men det här kaffet är komplett. Ett väldigt elegant kaffe som blir som en saga i Clovern eller som bryggkaffe och kryddig när den bryggs som espresso. Passa på att prova detta kaffe innan det tar slut!

1 kommentar:

Lilla Kafferosteriet sa...

Hej Per!

Vad kul att ni köper Andrew Fords kaffe. Han är en hel skön kille. Jag var ute och festade med honom i London och fick höra lite planer om hans framtider med farmen. Han tar ju mycket inspiration från de australiensiska vingårdarna och hade en brasiliansk bonde som mentor när han startade upp farmen. Visste du om att han nästan inte använder några bekämpningsmedel utan har planterat in insekter på plantaget som håller bort de vanligaste skadedjuren. Finns säkert mer info om det på deras hemsida.

www.mountaintopcoffee.com.au

Vi ses på NBC!