fredag 14 september 2007

Senior Barista







Jag är nyligen hemkommen från Stockholm där jag har utbildat mig till senior beige barista.
Två minst sagt intensiva dagar. Senior Beige Barista är det andra steget av tre i beige certifierings program. Mina idoler, tillika kollegor, Per och Lina är sedan ett bra tag tillbaks certifierade master baristas. Jag är nu bara ett steg därifrån!
Nåväl….Under de här två dagarna har jag och 14 andra baristor runt om i Sverige svettats och skrattat oss igenom både teoretiska och praktiska moment. Så som föreläsningar om mjölk och vad det egentligen är som händer när vi skummar mjölk. Socker och dess inverkan på kaffe. Vi har snackat odling och rostning, koppat kaffe, plockat isär och plockat ihop espressomaskiner. Vi har labbat och skapat olika kaffe blandningar. Costas Pliatsikas har lärt oss lite av sina trix när det kommer till latte art och allmän skötsel i bar. Vi har skrivit minst sju teoretiska prov och gjort lika många praktiska….! tex så visste inte jag att, i maskiner med värmeväxlarsystem är bryggvattentemperaturen också beroende av vattennivån i kokaren. Bara en sån sak.

Kort sagt, det har varit en givande utbildning och två trevliga dagar tillsammans med människor som brinner för kaffe, (mjölk) och barista yrket. Beige gör helt klart ett bra jobb för att öka kunskaps nivån Bland oss baristor.
I november åker jag upp igen för att slutligen bli master beige barista.

Matte!!


6 kommentarer:

Anonym sa...

Sweet! Grattis Mattias!
Ses på Master utbildningen!

Dan Stenqvist sa...

Stabilt. Kom ner till Malmö någongång och trixa lite här också!

Matts sa...

Grymt Mattias, garttis!!

Anonym sa...

Grattis Mattias! Den "svettiga" bryggkaffeblandningen var elegant.....

Anonym sa...

glömde "signa" min kommentar.
/Pär

Anonym sa...

Grymt bra Matte! Blir stolt över att ha så talangfulla kollegor. Grattis! / Erika