Angående pågående diskussion på Riktigt Kaffe.
Andreas en ambitiös kille på Ritigt kaffe vill starta en kafferecensionsite.
Microrosterierna är det som svarat, inte Importörer eller de stora rosterierna. Kanske har dom inte tillfrågats. Så när jag benämner rosterier menas det Microrosterierna(specialkaffe), idag ca sex stycken i det nätverk jag vistas i.
Några spörsmål:.
1. Varför är vi negativa eller tvekande till medverkan?
Hantverkaren är känslig för kritik, man står nära produkten därför är det extra känsligt att kritiseras. Vi är lite som oroliga kockar, vill veta vad ni tycker men inte riktigt ändå…
Vi är en ung brancsh, några år bara. Som ung är man lite osäker, trevande, sökande efter identitet osv.
Parametrar som: Kärlek / omsorg /hantverk/ småskalighet /transparens/ hållbarhet mot ja ni fattar...
Inte sagt att Industrin o Italienarna inte har ngt av ovan stående uppräkning men det är en skillnad i regel, o den finns där i uppräkningen.
2. Professionell bedömning kontra hemmabedömning
Professionell bedömning:,
Coffee rewiew har ca 5 proffs som bedömer, rosterierna betalar ibland för det. Detta finns inte ännu i Sverige men det bör vara ett bransch initiativ när det kommer, inte konsument. Gagnar naturligtvis konsumenten.
Konsumentbedömning:
I denna bedömning bör inte rosterierna medverka då vi är "part i målet" alltså vi tycker inget, konsumenternas eget forum med anda ord.
Gagnar konsumenten men även Microsrosterierna (specialkaffet) om det sker med en moderation och där man refererar mot Microrosteriernas egna smakbeskrivningar.
3. Microrosterier som bedöms mot den Italienska Importen/Macrorosterier
Vi är naturligtvis oroade över att många inte förstår skillnaden, att vi inte skall överleva, som alla vet är spröda plantor känsliga.Om det sedan görs utifrån okunskap o jämförs med Italiensk import/Makro-rosteriernas produkter så slår det helt fel oftast.
Som att jämföra industri griskött av okänt ursprung med gårds-uppfött och lyckliga grisar. Det vill vi inte, det går inte helt enkelt.
Vi vet att allt kaffe har en plats, man kan se det som en uppåtgående kvalitétsspiral o många produkter har före kaffet trätt in i spiralen, chokladen, vinet, grappan etc etc, kaffet har precis inträtt i denna smakvärld, mer kommer. KONSUMENTEN är här i början på denna resa.
Även jag äter en Mjölkchoklad från …. ibland, eller dricker en Italienare eller Macro-brygg, kanske inte för smaken men av andra orsaker.
Min slutsats, Andreas, starta en konsument site, men var tydlig med att det är en sådan, se till att det finns en moderator som rensar bort rent skitsnack, ha ett formulär, beskriv sedan metod, utrusning, ålder på kaffe, innehåll, vatten(om man kan) osv och sedan kan det nog bli bra.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Bra och nyanserat inlägg.
Skicka en kommentar