torsdag 24 februari 2011

fronten

Var ligger fronten i specialkaffet i Sverige, hos SCAE, specialkafferostarna, baristorna, industrirostarna, caféerna, restaurangen, bloggarna? Ja var ligger fronten? O vem driver frågorna, vem äger frågan?

Många anser att den borde ägas av SCAE, men SCAE är inget politiskt parti/fackförening eller staten, SCAE samlar bara trupperna för gemensamma aktiviteter, t ex Barista Cup, mässor.Moderorganisationerna i Europa o USA kan skapa certifieringssystem, bestämma system för evaluering av kvalité på olika nivåeer. Där stannar det.

Fronten står i mötet med kunden, ingen annanstans. När vi möter gästen/kunden då sker det. Det kan inte organiseras fram av SCAE, det måste levas, SCAE är vi! Nästan religiöst, politiskt eller ett förhållande, en övertygelse som vi kan smitta vidare, hur då undrar många. Du gör det i mötet om du vill o här finns inte rätt o fel, bara övertygelse om att du är viktig o kan förändra konsumentens fokus

"Changed people, change people"

5 kommentarer:

Mattias L sa...

Enkelt och helrätt, Matts!

Unknown sa...

Du får gärna utveckla detta inlägg då det är lite otydligt om vad du menar egentligen.

"Föreningen jobbar med att öka kunskapen och kvaliteten i branschen och hos landets kaffekonsumenter" står det på SCAE Swedens hemsida. Nu har jag ingen större insyn i organisationen och ska därför inte för mycket om vad jag tycker. Men tyvärr verkar hela verksamheten kretsa kring BC och framförallt om sponsorpengar. Så kanske är dags för en ny organisation som hjälper specialkaffet framåt?

Så är det bara vi i fronten som ska ändra människors kunskaper och inspirera? Det är ett ganska tufft jobb som kräver uppbackning av någon eller några.

Skulle vara strålande kul om det kunde hållas en debatt i samband med Barista Cup. Face2Face, seminarier eller liknande. Vore kul att få höra vad folk inom SCAE och specialkaffesverige har att säga.

Men jag håller med dig. Det är i mötet mellan människor det händer!

jesper sa...

Henrik, såsom jag ser SCAE så är det precis som en fackförening en spegel som driver medlemmarnas frågor. SCAE driver inga frågor på egen hand, de tilldelas frågorna av gräsrotsfolket, d v s du och jag, när vi i frontlinje märker av vad folk börjar ta till sig.

SCAE är alltså egentligen helt omedvetna om huruvida det är espresso eller filterbrygd som "gäller", det är vårt ansvar att tala om för SCAE att "nu är det brygg som gäller" och då måste de försöka förmedla detta (vilket t ex Christoffer Levak gjorde i TV4 för en del månader sedan).

Skulle det fungera tvärtom skulle "kaffekonsumententer" inte bara innefatta människor som köper kaffe för hemmabruk, utan också caféer och enskilda baristi, och de skulle du mer eller mindre "tala om för" oss vad som gäller.

Men t ex kunde man tänka sig att kaffeverkligheten driver fram ett sådant behov att SCAE skulle lobbyera mot restauranghögskolor etc. att införa kaffe och kaféverksamhet på schemat, så detta inte endast sker lokalt genom vissa privata initiativtagare.

SCAE driver dock inte kaffet framåt - det gör dess medlemmar.

jesper sa...

Sen vill jag tillägga att idag är väl SCAE Sverige bara en slags skugg-kropp, vilket inte ens i någon större omfattning kan bedriva den typen av lobbyverksamhet jag skrev om nyss. Det jobbet ligger ju på SCAE Europa idag egentligen.

Din idé kring Face2Face är lysande, och jag tror att Barista Cup mer och mer har en möjlighet att titta noggrant på t ex Stockholm Film Festival för att låna intryck och möjligheter, för ökad interaktion och kommunikation med kaffekonsumenterna (både hyllplockare och kaféägare)

Matts sa...

ja vad menar jag. Det finns ibland en uppfattning om att SCAE skall leda Specialkaffeutvecklingen, men vilka är då SCAE, jo dess medlemmar. Stämman, medlemmarna väljer styrelse som beslutar vad man kan jobba med, Barista Cup o och de andra tävlingsformaten är då troligen det första o enda man orkar med.
Medlemmarna är få och resurssvaga, allt sker på volontärnivå.
Om man blev starkare skulle man kanske kunna jobba med PR o olika projekt o kanske kan vi komma dit, det beror på oss.
Men det kommer alltid vara vi som möter kunderna som måste påverka, fronten ligger där. Specialkafferostarna, baristorna, säljare av olika slag,
där är fronten.