fredag 7 december 2007

Sömnlös i Seattle

Tillbaka i Seattle, efter att suttit på en tråkig flygplats i nästan 10 timmar pga tekniska problem så gav jag mig på morgonen ut ensam på stan för att leta efter gott kaffe utanför de ställen som ingår, Magnus sover o David skulle kolla in teknik, min erfarenhet är att om man skall hitta något riktigt äkta o bra skall man leta själv, sniffa sig fram liksom. O jag brukar hitta dom små rackarna...så även nu mitt i prick på första stället. Bästa kaffet hitills, rostat av Caffe Vita,(Macrina Bakery And Cafe 2408 1 St Ave.) gjord på en tvågrupps linea beställde jag en dubbel ristretto, dom brukar vara lite för långa här annars. DEN VAR PERFEKT, RUND, SÖT LITE SUND SYRA OCH AROMERNA DANSADE I MUNNEN äntligen en barista som gjorde sitt jobb. Inte illa för hittills är jag inte imponerad över kvalitén på bryggningarna, även om dom har högkvalité kaffen i kvarnarna. I Sverige är är det ofta tvärtom, dåligt kaffe men bra baristor... Mer tävlingar tack! det ända som hjälper tor jag.

Back to Seattle after 10 boring hours due to technical problems at the airport. Magnus is sleeping and David is doing a technical research so I went out this morning by myself. I went to look for good coffee outside the places we are set to visit. My experience tells me that you have to look for the real genuine stuff yourself. I have a good nose and I usually find the small bastards... and I hit right on the spot the at the first stop. Best cup so far, roasted by Caffe Vita, (Macrina Bakery And Cafe2408 1 St Ave.) made on a two group Linea. I ordered a double ristretto since the espresso tend to be to long over here. IT WAS PERFECT. ROUND, SWEET WITH A SOUND ACIDITY AND THE AROMAS DANCED ON MY PALATE. Finally a barista who knew his job. Not bad. So far I have not been to impressed over the quality of the espresso brewing even when they have premium quality coffee in the grinders. In Sweden we have the opposite; bad coffee but good baristas. Give me more competitions, I think it is the only thing that helps.

Inga kommentarer: