torsdag 14 februari 2008

Barista Jam 2

Jag fick ett samtal från Kahls Kaffe i eftermiddags, killen som sände brevet ville att jag skulle ta bort avsändaren namnet som får klä skott för detta . Jag förstår honom.

Jag har nu tagit bort peronens namn, kädanefter handlar det om Kahls.

Dom har skyddat varumärket BaristaJam inom gruppen Produkt o dom ville "stämma i bäcken" därav deras brev.

Uppsåtet från mig var inte att skada Kahls varumärke. Men jag gillar inte hot. Inte från stora företag, inte från små, inte från någon. Och när delar av det vi kämpat för i Specialkaffebranchen hotas av komersiella krafter som profiterar på vår kultur DÅ JÄVLAR BLIR JAG ARG.

Jag har väntat på att en konflikt skulle uppstå mellan den gamla o nya kaffebranchen, jag visste att den skulle komma förr eller senare.

Nu kom vattendelaren.

5 kommentarer:

Jonny sa...

Om alla som sysslar med specialkaffe kan komma överens om tid och datum och anordnar "barista jam®" samtidigt över hela landet så blir det väldigt jobbigt för varumärkesinnehavaren att bevaka. Upp på barrikaderna!

Johan C sa...

Vart vill de komma? Vad vill de ha sagt med att varuskydda uttrycket baristajam? Jag tycker det låter så ofattbart korkat att bara komma på iden! Kom igen Kahls ni är inte med i thirdwave tänket.

Bra initiativ Matts att offentliggöra mailet.

Johan C sa...

Vart vill de komma? Vad vill de ha sagt med att varuskydda uttrycket baristajam? Jag tycker det låter så ofattbart korkat att bara komma på iden! Kom igen Kahls ni är inte med i thirdwave tänket.

Bra initiativ Matts att offentliggöra mailet.

Anonym sa...

Hoppas Kahls verkligen förstår hur mycket detta skadar deras företag och alla fransciseföretagre ute i landet. Att överhuvudtaget kunna varumärkesskydda Barista Jam är märkligt, fel och dåligt gjort av PRV, dålig kunskap!

Anonym sa...

Barnsligt, pinsamt och korkat jag baristajamar för fan hur mycket jag vill!

Har ni inget bättre att lägga er tid, energi och pengar på? kan man ju undra. Det finns ju trots allt en hel del och göra där ute i kaffevärlden!