onsdag 20 februari 2008

konnäsörer är vi allihopa.

Vi har en kurs som vi kallar kaffekonnäsör och som vi håller ganska sällan, var tredje månad ungefär. Ikväll var en av dessa tillfällen. Jag har hållt kaffekurser i olika tappningar sen hösten 2005. Min kunskap och mitt perspektiv har förändrats sen dess, och jag hoppas att det kommer fortsätta att förändras i framtiden.
Men det är inte bara jag. Det märks på kursdeltagarna också. Det verkar finnas ett intresse hos allmänheten för kaffe. Inte kaffe bara som dryck utan för allt det som ligger bakom. Och folk kan mer nu än de har gjort tidigare. Visst måste man fortfarande förklara skilnaden mellan arabica och robusta, men nu måste man förklara så mycket mer. Folk verkar veta att det finns massa saker som man inte vet, det finns en hunger efter kunskap.
På kvällens kurs har jag pratat mig hes om kaffe, om rättvisa, om smaker, om kunskap. Men vi har också druckit kaffe och smakat på rättvisa, smakat på kunskap. För kunskapen kan förändra smaken. Det har sörplats och spottats kaffe i flera timmar. Så om jag ligger och vrider mig i natt kan jag nog inte skylla på fullmånen. Men gott var det. Nästa konnäsörskurs går den 4 juni.

2 kommentarer:

Anonym sa...

I efterdyningarna av diskussionen kring "Barista Jam" kan man väl i all välmening ge en korrekturkommentar när det gäller ordet konnässörs stavning. Dvs det stavas med två "s". Fast det är klart med ett "s" kanske man kan varumärkesskydda det ;)

Per sa...

du har så rätt. Konnässör ska det såklart vara. Jag skyller stavfelet på den höra koffeinhalten vid skrivandets stund.