tisdag 2 juni 2009

Juncalito, Dominikanska Republiken

Jag gillar att upptäcka nya saker. Dominikanska Republiken är kanske inte så ny, Columbus steg i land på ön redan 1492, men jag har inte druckit kaffe härifrån förut.
Det mesta kaffet som produceras i Dominikanska Republiken är ekologiskt, fast få producenter är certifierade. Dom är helt enklet för små för att det ska vara nån idé. Småbrukare odlar kaffet under skuggan av macadam- och guavaträd vilket i samband med dom varma tropiska vindarna och att det regnar nästan hela hela året gör att kaffebären utvecklas långsamt.
Juncalito är en av landets 6 kafferegioner. Dom små gårdarna i området samarbetar för att skapa det unika blandning som detta kaffet utgör. kaffet har en tydlig kryddighet, mild frukt, söt ciitrussyra och krämig munkänsla. När jag koppar kaffet märker jag hur aromerna kommer fram tydligt när kaffet nästan svalnat helt, så jag kan tänka mig att det här är ett superbra kaffe att göra islatte på, fast jag har inte provat än. Jag drack just en espresso som var len och krämig och en söt söt cappuccino. Det kan du också göra, för vi har kaffet i lilla kvarnen hela veckan. Och vill du plocka med dig kaffet hem kostar det bara 75kr kvarten, hela veckan.

3 kommentarer:

Lilla Kafferosteriet sa...

Halloj Per!
Verkar som det varit en allmänt bra skörd på Dominikanska Republiken i år :-) Har du spanat in deras hemsida. Finns grymt med bra info och kartor http://www.dominicancoffee.com/Ingles/indexingles.html

Hittade själv en bra skörd från Costanza i Cibao Altura regionen.

Kommer du ner till Köln i Juni?
/F

Per sa...

fin länk Filip. Blir nog tyvärr ingen Köln för mig, ska du ner?

Lilla Kafferosteriet sa...

Du måste hänga på ner!
Det kommer bli grymt. Agendan är nästan spikad för SCAEs första Roasters Forum. http://www.scae.com/news/450/new-roasters-forum-set-to-be-cologne-highlight/