onsdag 27 juli 2011

Semesterhälsning

Vad den svenska sommaren har att erbjuda när det gäller väder har man sällan en aning om. Men det spelar egentligen inte så stor roll. Att bara få vara ledig några veckor och vara med familjen och njuta räcker gott för mig.
En del av att bara njuta är för mig att sitta och dricka kaffe länge. Per brukar gilla när morgonkaffet övergår i eftermiddagskaffe. Riktigt så länge kan jag inte sitta, speciellt inte nu när man har småbarn runt sig. Men morgonkaffet får gärna övergå till förmiddagskaffe.
Att brygga ett riktigt gott kaffe till frukost och sitta i solen tillsammans med familj, morgontidning och lite halvtaskigt radiobrus är njutning på hög nivå. Testa får ni se.



Efter en sådan morgon finns det inget bättre än att sätta sig på cykeln och åka och bada. Ett par goda surdegsmackor från bageriet och gott kaffe på termos. Så klarar ni er till eftermiddagen.


Kan man sedan avsluta dagen med att ge sig ut på havet och fiska, dra upp lite makrill och gå hem och grilla denna tillsammans i goda vänners lag så har ni receptet på en nästan oförskämt bra dag.
Och nu till kanske det bästa. Så här ser de flesta dagarna ut för mig när jag har semester :)




Kaffet som rekomenderas är natruligtvis 2011 års Sommarblandning. Jag brygger den i ett Hariofilter och använder mig av en våg.

Häll först bara vatten genom filtret för att rensa det från ev. pappsmak och för att göra det tätare. (pappret sväller och blir tätare och ger därmed en bättre extrahering)
Mall 30g Sommarkaffe (lite grövre en bryggmalt)
Förfukta med ca 40 g vatten i 30 sekunder
Häll försiktigt på resterande vatten i omgångar tills vågen når 420g
Låt svalna något
Sätt dig i solen och Njut.

Inga kommentarer: