söndag 3 juli 2011

Starbucks syndromet

I en artikel nyligen beskrevs Starbucks framtidsplaner för Sverige. Med erfarenheten från Arlanda, där man menar att kaffekonsumtionen totalt gått upp 11% sedan Starbucks etablering, börjar man nu så sakteliga titta på Göteborg och Malmö, och man räknar med totalt en satsning på ett tiotal outlets i Sverige.

Vad betyder detta för kaffe-Sverige? För länge sedan minns jag en ung Moderat som ville se Starbucks öppna i Sverige, som ett välkomnande av kapitalismen i Sverige. Det dröjde lång tid, och under tiden fick vi flera inhemska kedjor, flera som nu tagit steget mot kvalitativt kaffe som en del av sin profil. Samtidigt som Starbucks under samma tid ökat i volym och minskat i kvalitet.

Är det så att Starbucks som symbol fortfarande är så starkt inpräglad i svenskens sinne, som en kosmopolitisk företeelse vi kopplar samman med semester i storstäderna? Kan det förklara de 11% just på Arlanda? Man tjuvstartar storstadssemestern redan på flygplatsen på ett sätt man inte ännu tagit till sig i sin vardag? I sin bok Starbucked, beskriver författaren Taylor Clark ett scenario där Starbucks först etablerar sig och tar över, men ganska snart ger en hel del affärer åt sina grannar, s k "mom-and-pop-stores" som är av den gamla skolan.

För att göra en svensk jämförelse så tror jag att Starbucks syndromet, det vill säga det man inom ölkulturen kanske skulle kalla för "label-drinking" (jag dricker Heineken för det är bäääst!), snart ger en mersmak att utforska livet bortom en orange mocha frappuccino. För en del. Många sa samma sak angående George Clooney effekten med Nespresso. Risken är att man utvecklar en helt fristående dryckeskult som inte når Special Kaffet alls. Det spelar ingen roll hur många gånger man påtalar att dessa små kapslar kostar lika mycket som att köpa Cup of Excellence kaffe och brygga hemma. Den känslomässiga kopplingen till sin lilla produkt och den livsstil den står för är för tillfälligt starkare.

En del av mig rycker på axlarna åt Starbucks etablering i Sverige, en del av mig välkomnar den, och en del av mig hoppas innerligt att svensken ska köpa kläder av riktiga skräddare istället för att beundra en kung som står naken... vad tycker du?

14 kommentarer:

Johan Ekfeldt sa...

Jag tycker att det var ett ovanligt bra blogginlägg. Starbucks är en del av den stora världen och vad passar inte bättre att börja sin resa än att ta en kopp kaffe där. När det finns tillräckligt många Starbucks i Sverige så kanske tillräckligt många människor upptäcker att smaken av hårdrostat kaffe kanske inte är så gott och börjar uppskatta några av de svenska motsvarigheterna.

Oavsett så är Starbucks ett fenomen som vi alla måste förhålla oss till, många av oss som jobbar professionellt med kaffe har en hatkärlek till företaget. De lärde oss hur man köper kaffe direkt från producent och hur man på bästa sätt kommunicerar detta. Samtidigt så har dom dödat hela sitt fundament som de så fint lovade att hålla fast vid: manuella maskiner, bra råkaffekvalitet, sjyssta avtal med bönder etc. Inget finns kvar av det, idag bara en maskin som suger upp massa kommersiellt fairtradekaffe som de rostar skiten ur. Smaken är bitter hur man än ser på det. Om försäljningen av kaffe ökar 11% på grund av detta så är det bara ytterligare ett bevis att alla som jobbar med riktig kvalitet måste jobba mycket hårdare och bli mycket mera professionella.

Matts sa...

Häromdagen blev min son Wille tillfrågad av en Amerikansk turist på stan"is there any Starbucks close" i så fall får du dra till Arlanda sa Wille som har koll.Dagen efter läste han i Metro om Starbucks etablering på Centralen o kommentaren från Wille som är barn av sin tid var" fattar du farsan dom kommer göra succe äga stan alla kommer hänga där"

Globalisrade varumärken, film o media påverkar starkt.
Klart Starbucks kommer nu, dom är välkommna, även om man har blandade känslor inför det.

Anonym sa...

Tyvärr är det väl så att bäst produkt inte alltid vinner. Marknadsföring och "image" är störst och när ett namn väl finns på kartan är mycket redan vunnit.

David

Jesper sa...

Jag tror det var den gode Oscar Nyman som sa att de som Starbucks närmast konkurrerar med är typ Ritazzo på stationerna, vilket i den närmaste etableringen antagligen är helt sant.

Men Starbucks, som Johan påpekar, är ett fenomen vi alla måste förhålla oss till. För egen del är jag nyfiken hur Starbucks syn på kaffe-Sverige är? De har hittills etablerat sig med framgång i kaffe-svaga länder med stor trafik av västerlänningar (Thailand t ex), och även i länder där Special Kaffet fortfarande är i begynnelsen, såsom Frankrike och Spanien.

Och för att koppla det till Davids kommentar, så har ju Starbucks mer eller mindre blivit utslängda (eller åtminstone kraftigt reducerade) i kaffe-starka nationer som Australien, men jag är osäker på om det har med en väldigt stark tradition av andra kedjor som konkurrerar om samma plats (Gloria Jeans, Aroma, Dome etc) eller om kaffekulturen på de platser där de fått dra sig tillbaka (Sydney och Melbourne) är så stark att de inte har någon plats?

Därför ska det bli spännande och utmanande att se vad som händer. Och återigen, jag är helt på Johans linje att alla som jobbar med kvalitet måste jobba mycket hårdare och bli mera professionella. Detta kanske också inte bara råvarumässigt (där jag vill påstå att vi har en ganska utbredd kunskap), utan hur vi organiserar oss internt gentemot dessa drakar, samt marknadsföringsmässigt både gemensamt och individuellt....

Oscar sa...

Timingen av Starbucks etablering är väl närmast perfekt... för specialkaffe-Sverige. De kommer för sent för att hota på allvar men tidigt nog för att skapa ett visst ökat intresse för kaffe i allmänhet.

För visst har kaffe-Svensson hunnit vänja sig vid bättre smaker, lokalt sourcade grejor och lent microskummad mjölk med fina tulipaner och hjärtan?

Dessutom tycker jag inte denna mini-satsning via franhisetagare SSP verkar super-seriös; SSP driver Cafe Ritazza, Burger King etc på flygplatser och stationer, så vi lär inte få se några Starbucks utanför resecentra de närmsta åren, och det ger specialkaffebranschen ytterligare tid att växa sig starkare och blomma ut ordentligt.

Oscar, den gode alltså

Matts sa...

Nu är väl inte Starbucks en specialkaffekedja direkt men dock en stark spelare på coffeeshops-marknaden, o går dom uranför tåg o flygplatser eller starka tusristsråk så får dom det inte lätt med SSP som ägare. På den marknaden där våra sevnaka kedjor är starka lär dom få problem med det koncept dom har nu, men dom kan kanske anpassa sig om dom känner vittring, allstå anpassa sig till sb´venskens vanor. Oskar du har rätt, dom har en resa med sitt 90 tals skum etc.
Men media kommer skriva o ge dom gratis reklam var så säker. men det kan ju ge oss andra draghjälp?

Geir Anders sa...

Intressante innlegg!
Jeg selv lider litt av det der "Starbucks syndromet".
Blir lett en tur innom Starbucks for å ta en cappuccino når jeg er i Berlin.
Ekstra kult når venner av meg kommer med en gave, løsvektkaffe fra Starbucks! De skryter da av at den er best... Og et par dager senere serverer jeg dem en kaffe fra Tim Wendelboe og en fra Starbucks. Når jeg spør hvem de tror er fra Starbucks, hva svarer de da? Jo - den beste av dem. Men den er da fra Tim Wendelboe :-D
Selv kommer jeg aldri til å kjøpe "svart-ristet" løsvekt fra Starbucks.

doppio sa...

Går man till Centralstationen så får man inga smaksensationer i kaffeväg direkt. Alternativen som finns idag är Ritazza, Espresso House och Le Croissant. Att Starbucks kommer till känns som det gör varken till eller från kvalitetsmässigt.

Jag välkomnar Starbucks till en plats som kan beskrivas som kaffeöken. Förhoppningsvis kan det leda till att de andra skärper till sig. Men att det skulle betyda att de skulle gå mot specialkaffespåret känns långsökt.

EH inne i Centralen är väl en av de enheter som går bäst i hela landet, så de har väl ingen anledning att fundera på och ändra sitt vinnande koncept.

Jesper sa...

Intressant artikel om Mr Schultz och hans överlevnadsstrategi;
http://www.nytimes.com/2011/03/13/business/13coffee.html

mikael sa...

Undrar om de kommer servera skållhett kaffe även här i Sverige? Överallt där jag prövat på Starbucks kaffe har det varit för hett för att dricka.

Fredrik sa...

Tror att Starbucks främst kommer att ta marknadsandelar från de halv stora kedjorna som CoffeehouseByGoerge och liknande (vilken förlust…) Min förhoppning är också att den amerikanska kedjan kan vara en inkörsport till specialkaffet för måtligt kaffeintresserade personer. Ser jag till hur mitt intresse för kaffet växte fram började det med just kedjorna. Tror inte heller att Starbucks skapar lika starka kopplingar till varumärket som Nespresso. Mycket för personer som besöker Starbucks slipper investera i en bryggare som göra en bekväm, och att Starbucks i allafall de närmsta åren inte kommer ha tillräckligt många ställen.

Anonym sa...

Jag tror att Starbucks kommer att göra succé när de expanderar i sverige.
Jag håller absolut med att deras kvalité inte är den bästa.
De som verkligen uppskattar just kaffe kommer nog inte bli stamgäster på en starbucks.
Jag går ju hellre hos er på DaMatteo och köper mig en cappu gjord med omsorg och skicklighet för 35:- eller vad ni nu tar (kommer ej ihåg) istället för 45:- för en cappu som är alldeles för varm med en brännd espresso i botten för 45:- vilket du säkert får betala på en starbucks.
Men jag vill även kommentera ett tidigare tillägg gällande ritazza på stationerna, jag går dagligen på ritazzan i stockholms centralstation och det är absolut ett av mina favorit ställen då de faktiskt är grymma baristor som jobbar där. Men på kvällstid då de har mest bargäster så tappar de tyvärr fokus på kaffet. En kompis jobbar på detta café och de brukar själva ha baristatävlingar internt i sverige och därefter internationella tävlingar med andra ritazzor världen över. Så de verkar ju ha kaffeintressset.
Enligt intern information (min vän)så har ritazza ett så pass lönsamt koncept så de kommer knappast byta ut dessa mot starbucks.
Mvh John

Ultimate Cake sa...

Urk, kommer Star$$ till Malmö? Så tråkigt. Hoppas att de håller sig till Centralen. Hellre gott kaffe från ett fristående ställe än taskig kedjesump.

Anonym sa...

Intressant. Jag tycker om starbuck för deras otroliga kaloribomber, som choklad med massa gottigott i. :-D Men för en god kopp kaffe? Inte en chans att jag skulle tänka på Starbucks då.