lördag 28 juli 2007

1st crack

Jag trodde i mitt stilla sinne att jag skulle få rosta premiärrosten i lugn och ro. Jag vet inte var jag fick det ifrån... Med Jonas och Torkel vid min sida och en intresserad publik drog vi igång rosten på riktigt idag. Förutom intresserade stamkunder var det representanter från Gusto, Johan&Nyström och Malmös kaffenördskrets bland åskådarna. Alla bara råkade vara där och frågor och funderingar kring rostningen susade i luften.
Målet för dagen var att bränna in rosten. Innan man kan rosta kaffe för konsumtion måste man feta in rosttrumman, och det gör man med oljan som tränger ut ur kaffet när man rostar det riktigt mörkt. Det är dessutom ett bra sätt för mig att lära känna rosten.
Nu är vi ordentligt i gång. Man kunde tydligen känna kaffelukten flera kvarter bort.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att höra att ni är igång med rostandet.

/Sam

Lilla Kafferosteriet sa...

Kör så det ryker Per!
Ta det försiktigt med oljorna bara, det kan bilda en beläggning på trumman som påverkar kommande rostningar. Kommer snart och hälsar på er med Tony.

Anonym sa...

Jag vill åka till Göteborg. Jag vill åka till Göteborg. Jag vill åka till Göteborg.

Klasson sa...

Tack så hemskt mycket för härliga kaffe dagar i Göteborg. Det här kommer bli väldans bra! Lycka till med rostningen och de nya superfina lokalerna!

Anonym sa...

Roligt för er! Kör så det ryker :)