onsdag 11 juli 2007

Stolt kaffe

En resande vän hade med sig en väldigt stolt påse kaffe från Laos till mig. En vacker etikett, mörka mörka bönor och en säljande text:

"This Lao Robusta is the traditional Loa Coffee differing from local available coffee, this produce we propose to you is roasted, up to European standard with only Lao Robusta Coffee beans 100% Really shaped for strong coffee cup lovers".

Vilken stolthet! Jag gillar speciellt avslutningen.
Jag har aldrig smakat kaffe från Laos förut så det var nyfikna händer som öppnade påsen. Doften av bönorna var något torr och robustaaktig men det fanns helt klart en söt ton av bränt socker. Jag har varit med om värre. Även som espresso doftade kaffet sött, men smaken var mer än jag kunde med. Mina smaklökar klarar helt enkelt inte av en 100% robusta längre. Men med en eller två påsar socker i kunde kaffet drickas och med lite vilja kunde man hitta chokladtoner bland robustaaromen. Helt klart en kaffeupplevelse.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fantastiskt!

Anonym sa...

Köpte faktiskt en latte idag hos er och den var mkt god!

Katta

Anonym sa...

hehe, jag kände en tjej som sålde kafebönor i Laos.
För flera år sen skickade hon mig en påse mörkrostad arabica, fast jag hade dålig koll på kaffe då, kanske borde försöka kontakta henne igen :)

/Sam

Anonym sa...

Jag har också mycket goda erfarenheter av Laotiskt kaffe. Finns det att köpa någonstans i Sverige/Norden?