tisdag 8 december 2009

På tal om London...


... så var jag där i helgen. Hade inte hört något från Mattias på ett tag så jag åkte för att titta till honom ;) Jag hittade honom i klädbutiken Present på Shoreditch High Street där han stod och gjorde flat whites för glatta livet på en störtfin Victoria Arduino.










Till och med jag fick hälla en kanna engelsk mjölk.







Gick förbi Flat White i Soho och beställde en enkel och fick en 2,5cl naken dubbel, som till och med för min smak var för tjock och sur. Men schysst ställe, rockstar baristas bakom baren och tavlor från diverse NZ national parks som jag har diffusa vandringsminnen från.


Sökte oss vidare mot Monmouth Coffee Company, också det i Soho. Trängde in oss i ett minimalt träbås och beställde en kopp Sidamo Etiopien och en kopp Gethumbwini Kenya. Sidamon fick jag frågan om jag ville ha den mörk- eller mellanrostad. Valde mellanrostad och konstaterade att den var något mörkare än våran. Men god, så god! Gethumbwinin måste jag säga att Per och Christian var bättre på... Ett ställe med mycket känsla, backar med bönor till försäljning, drip station, svingott socker, frenetisk underbar rengöring av Linean vid dagens slut och bra service.

Gick även till Kaffein, gissa var.. Soho. Schysst liten kaffebar med träbänkar, gott kaffe och fräsch lunch mat.


På söndagen mötte vi upp Mattias på Colombia Road Flower Market för att besöka Gwilym and crew. På en bakgård till en bakgata till Colombia Rd, stod Gwilym och James Hoffman opretantiöst och bryggde lite kaffe bredvid ett Egg and bacon stand. Drack en Yirgacheffe i presskanna. Mycket bra och trevligt.


















Favvostället under helgen var Fernandez & Wells, också det i Soho. Dem har två shops, runt hörnet från varandra. Ett med mer kaffefokus och ett med mer kött och vin fokus. Underbart underbart underbart ställe där dem karvar upp köttet på plats, serverar stew till lunch och där korvarna hänger som prydnader från takbjälkarna.






Vem vill inte spendera måndagslunchen med ett glas Cava och nyslicad Salami och Chorizo?

1 kommentar:

Peter sa...

Mycket bra. Jag har en resa till London inbokad och kommer definitivt att göra det till en kafferesa. Monmouth har jag hört mycket gott om.