fredag 26 februari 2010

debatt

Idag funderade jag på detta med att en del "geeks" o tillika bloggare o forumfolk ligger före oss proffessionella inom kaffeutvecklingen. Kanke inte på alla områden men nyfiken verkar stor o dom driver faktiskt på, marknadskrafter kanske det kallas...Min första försltulna analys var att specialkaffebranschen och baristayrket är ungt, men jag tänkte att vi får väl kamma till oss lite för att hänga med, då läste jag detta:

Nu sätter bloggarna mattrenderna

Räkna med en hel del diskussioner om mat på nätet i mars. På Food Trend Blog Week den 15 till 21 mars ska alla matbloggare säga sitt om rådande mattrender.

Det är Ridderheims som bjuder in till Bloggveckan på sajten ridderheimsrapporten.se. Tanken är att bloggveckan ska få igång diskussioner om mat och trender.
– Den bärande tanken med bloggveckan är att bjuda in till dialog, säger säger Tony Göransson marknadschef på Ridderheims & Falbygdens, som också påpekar att den nya tidens experter är just bloggarna.
Arrangörerna kommer bland annat att ange redan färdiga diskussionsämnen från trendstudien Ridderheimsrapporten.


Experterna är alltså bloggarna enligt deras undrsökning och läser man matbloggar är man benägen att hålla med, är det så i kaffevärlden?

5 kommentarer:

marcusblohm sa...

Jag tror det är mer att det är många experter som bloggar än att det är bloggare som är experter, om ni förstår vad jag menar!

Matts sa...

tänkt tanken men underökningen som gjorts visar en annan tendens, kanske kafebloggarna stämmer med dina tankar ännu så länge

Matts sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Henrik sa...

Jag tror det är mycket enklare att blogga om mat än om kaffe. Vi kaffedrickare är för det första väldigt begränsade av utbudet. Det finns t.ex. inte som med mat, bortglömda råvaror som kan bli trendiga igen.
För det andra så går det inte att vara så väldigt kreativ med kaffe. Inte i jämförelse med matlagning.
För det tredje så är det betydligt enklare att kommunicera spännande saker om mat eftersom man kan använda smaskiga bilder. Det är svårt att med en bild visa hur bärig och god en kopp Chelba är.

Så därför upplever jag att det är betydligt svårare för bloggarna att påverka kaffetrender jämfört med mattrender.

Matts sa...

jo det är klart att mat har mycket mer men ijag upplever ändå ett intresse, provande o diskuterande där ut som är friskt, med det sagt kan det vara trendsättande eller kanske påverka marknaden positivt