onsdag 10 februari 2010

förra årets stipendiat har ordet

Förra årets kaffestipendiat, Jan Hagman, har senaste halvåret plockat hem 250g kaffe av valfri sort en gång i veckan. Här är lite av vad Jan har att säga om stipentiet:

---------------------------------------------------------

Kaffevänner!

Jag ser att det är dags att utse da Matteos nästa Kaffestipendiat och eftersom jag nu är i slutet av min stipendietid tänkte jag att det kunde vara dags att formulera några punkter om vad stipendiet gett mig under det gångna halvåret.

Jag sökte stipendiet för att vidga min (ganska rigida) syn på vad ”ett gott kaffe” är.

För mig var det då, som jag skrev i min ansökan, ”liktydigt med en espresso, en cortado eller en cappuccino bryggd på färskt, nymalt, rätt mörkrostat kaffe, helst med en inblandning av robusta (som i Syditalien)”.

Sen jag fick mitt stipendium i september har jag nu prövat ett 15-tal olika kaffen ur da Matteos sortiment och hittills gjort bland annat följande upptäckter:


  1. Det är stor skillnad på att bedöma ett kaffe efter att bara ha smakat en kopp och att ha 250 gram att testa och laborera med.

  2. Kaffe kan smaka på många olika sätt utan att det behöver handla om bra eller dåligt, rätt eller fel.
    Jag tycker idag att det är intressant att pröva nya singlar och blandningar, även om alla därefter inte förblir några favoriter.

  3. Espresson på min ”italienska” espressobar, som jag tidigare tyckte var helt fantastisk, kan jag idag uppleva som ”lite platt”.

  4. De syrligaste singlarna har jag fortfarande svårt att ta till mig.

  5. Flera brasilianska kaffen och framför allt, Magasinsgatan, den nya och ”tyngsta” espressoblandningen, har blivit klara favoriter

Varmt tack till Matts, Per, Christian, Pernilla och alla andra på da Matteo!


---------------------------------------------------------

Vill du bli lika glad som Jan? Sök stipendiet idag, sista anmälningsdag 15 februari.

Inga kommentarer: