lördag 17 juli 2010

Ny semsterhälsning

Rapport från espressons hemland, är här på bilsemester med äldsta sonen, lär ut lite matvanor, äter och smakar på det Italenska köket som enligt mig är bäst i värden. Dricker cappuccino o ngt sött till frukost, man tar ju gärna seden dit man kommer. Men espressoköket som var bäst o som är espressokulturens historiska vagga är inte bäst längre, det vet vi redan, men vad gick fel? Dom blev trötta, tog det för givet o slutade vara nyfikna o då stannade det, kaffet är i regel skräp, maskinerna skitiga, kvarnarna har gammlt kaffe i kammaren, det rinner kanske ok men utan två tsk socker är det inte drickbart. men jag dricker det ändå för jag gillar kulturen o hoppas dom vaknar....men jag tvivlar.
men är man en barista bör man kolla in Italien för att förstå sin historia.

1 kommentar:

doppio sa...

Blev närmast chockad över hur mycket socker de vräkte i när jag var i Italien.

Men håller med, är man det minsta intresserad av espresso så är ett besök mer eller mindre obligatoriskt.