lördag 11 juni 2011

ett långt besök på La Floresta

Det är alltid en upplevelse att få besöka gården som odlar det kaffet som jag rostar. Men att besöka en gård är en sak, att lära känna platsen och folket bakom är en annan. Det är inte ofta man får möjlighet att göra det som rostare eftersom man, naturligt nog, behöver stå i sitt rosteri och rosta kaffe. Det ges ingen tid att stanna länge nog för att lära känna en plats när man är ute på inköpsresor. Och det var faktiskt därför som jag bad om tjänsteledigt för några månader sedan och gav mig ut på långresa i världens kaffeländer. Och jag har kommit precis dit jag ville med resan.



la Floresta

På da Matteo har vi ett kaffe från en kille som heter Orlando Babativa. Hans gård heter La Floresta och ligger i Pitalito i södra Huila, Colombia. Jag mötte Orlando av en slump för två månader sen efter en kaffetävling i Santa Marta i norra Colombia. Då bjöd han in mig till sin gård och nu har jag äntligen kommit hit. Och nu kallar jag honom Don Orlando, inget annat. För nu har jag lärt känna inte bara honom utan även hans fru och barn, grannar och vänner. Och dom är många.


blommorna på la Floresta

Don Orlando är medlem i San Isidro, en grupp på 96 familjegårdar som jobbar ihop för att hjälpa varandra på alla sätt dom kan. Är nån i nöd ställe alla upp. Samhället och naturen runt om får också nytta av gruppens arbete och allt växer sig starkare tillsammans. Flera av dom ställer upp i Cup of Excellence varje år, för det är ett sätt för dom att utvecklas och taggas. Eladio Ossa som kom tvåa i år och fick fantastiska 37,80 USD/lb (ca 83USD/kg) för sitt kaffe är del av San Isidro och alla i gruppen känner sig stolta över prestationen.


Don Orlando Babativa

Don Orlando har varit otroligt öppenhjärtlig mot mig och har lärt mig plocka kaffe, låtit mig plantera nya träd och rensa fält och gett mig tillgång till två agronomer under en dag för att jag skulle få djupare förståelse för kaffet dom odlar. Det har verkligen varit en upplevelse. Vi har suttit tillsammans på La Floresta och druckit kaffet från La Floresta, rostat av Christan på Magasinsgatan. Vi har suttit tillsammans med grannarna och konstaterat att, ja, dom gör ett väldigt bra jobb med kaffet här.

Inga kommentarer: