måndag 28 mars 2011

möten i Colombia: Orlando Babativa återser sitt kaffe



Igår tog jag en förmiddagsfika med Orlando Babativa som äger gården La Floresta i södra Huila. Ni hittar hans kaffe på hyllan på da Matteo.


häääär ligger gården

Vi köpte en liten lott av hans kaffe från den sena skörden 2010 och jag tog med en påse när jag åkte hit till Colombia. Och när jag som av en händelse sprang på mr. Babativa var vi ju tvungna att ta oss en kopp. Vi drog fram kvarn och presskanna och beställde in lite varmvatten och koppar.

Han var minst lika intresserad av att höra vart hans kaffe tagit vägen och hur det mottagits och se vem som rostar det som jag var att höra mer om hans gård och hur skörden ser ut i år. Vi njöt nog lika mycket av sällskap och kaffe bägge två.


Orlando Babativa får återse sitt kaffe


Enligt Orlando så ser det bra ut med blommingen och det verkar bli en bra skörd, om vädret vill. Jag ska ner och besöka honom i juni när skörden är i gång och koppa tillsammans med honom och förhoppningsvis gå därifrån med lite mer kaffe.

Inga kommentarer: