söndag 26 augusti 2007

Kaffekunskap

Med stor ödmjukhet måste vi nu lotsa våra kunder in i den för de flesta helt okända"nya kaffevärlden" specialkaffe. Vad är specialkaffe och vad vill vi säga våra kunder. Har allt det dom druckit tidigare varit skräpkaffe? Att informera om kvalité är ett känsligt kapitel. Vem vill erkännna att man inte har koll! Hur många gånger har man inte stått inför faktumet om att "jag har inte koll" men låtsats, speciellt i våra dagar.
Det händer oss alla.
Kaffe är en vardagsproukt vilker gör det lite mer komplicerat. Jag kan ibland bli grymt avundsjuk på chokladindustrin som snabbt skapat tidskrifter, mässor och för att inte tala om alla butiker som säljer och tillverkar bra choklad. Vem snackar om senaste maraboukakan på middagen? Nä, nu är det bönor, syror, kakaohalter, smaker som diskuteras. Praliner är hippa, gärna dyra.

Men kaffe är väl kaffe är väl kaffe? Eller? Mörkrost eller mellan? Franskt eller espresso? Robusta vs arabica? Känner ni igen er?

Kaffeindustrin i Sverige har skapat detta fullständiga vakum av okunskap hos konsumenterna. Rosterierna har under 50 år minskats till ett 10-tal processindustrier där relationen till produkten reducerats till pallar och 5 paket för 100 kronor på Ica. Marginalen för en handlare på kaffe är idag ca 2-5 procent. Kan det vara intressant att sälja?
Konsumenternas huvudfokus ligger på pris.

Om priset är enda incitamentet så kommer kvalitén gå ner, eller?

Specialkaffe är nåt helt annat. Nedan följer ett försök till definition.

1. Koll på ursprung och urval. Vi betalar för kvalité o etik.
2. Jordmån, plockning, hantering och sortering med omsorg och efter kvalité
3. Socialt ansvar, bonden får betalt.
4. Rostning av varje böna separat under manuell övervakning, optimering av varje ursprung.
5. Fullständig transparans. odling, rostning, blandning o bryggning. Allt öppet inga hemligheter!
6. Absolut färskt kaffe!
7. Kunskap vid försäjning, rådgivning o provsmakning, Personlig service.
8. Kunden får en smak och kunskaps upplevelse.


Priset blir efter denna kedja av hantering naturligtvis högre. Men vi konkurrerar inte med pris.

Kunskap-Hantverk-Smak är vårt medel.

Välkomna att prova på den NYA KAFFEVÄRLDEN
Matts Johansson

3 kommentarer:

Anonym sa...

Exellent!!!

Otroligt bra och otroligt viktigt!

Kiril sa...

Hi Matts!

The thing is ... i really want to go to NBC and have plans to travel and everything, however! I cannot afford to pay 400EU, i would love to attend the NBC but i dont want to go to the stupid restaurant ... guessing that is whats making it extremely expensive. I have tried to contact NBC directly but they just sent me a generic emial saying that they are not looking for volunteers, things is i dont want to volenteer i want to attend it! They are useless, perhaps you have a suggestion how i can get a ticket?

Johan Ekfeldt sa...

Grymt bra definition på specialkaffe. Kul att du försöker definiera det nästan odefinierbara. Oavsett om det i princip är omöjligt för en konsument att 2007 förstå konceptet specialkaffe så kan vi ju inte finna oss till ro med att det inte går, att kunskapsravinen är för djup och brant. Jag tror att vi måste börja bakifrån, från punkt 8 & 7 och sedan systematiskt fylla denna upplevelse med innehåll fram till punkt 1. och där är vi ju själva inte än, det är mer ett slags idealtillstånd som vi strävar mot hela branschen. Kul att du brinner Matts, keep it up.