måndag 6 augusti 2007

stort bord

Idag kom Torkel med koppningsbordet som står i rummet innanför rosteriet. Det är ett stort bord. Bordet lyfter rummet och ger lokalen en känsla av fullbordan. Nu har vi allt vi behöver för vår verksamhet. Jag och Torkel var inte sena med att inviga bordet. Vi koppade rostningarna som jag hade gjort i lördags. Mitt mål för stunden är att dels lära känna rosten och dels att skapa en skön espressoblandning som vi kan servera i cafét. Våra gäster får ta del av mina experiment, men jag sorterar bort de värsta bitarna vid koppningsbordet. Det är också där jag plockar fram godbitarna och där jag lär mig vad jag ska ändra på till nästa gång i min rostprofil. Det är också där jag får chansen att smaka samma böna från gården el Centro i Costa Rica på helt olika sätt. I den ena koppen lätt och lent syrlig, i den andra koppen fyllig, söt och komplex. En bra koppning och ett klart godkänt koppningsbord.

1 kommentar:

Mathias Gaunitz sa...

Grymt snyggt bord av en grymt bra barista! :O)