fredag 15 maj 2009

Inget händer...

Många skriver o snackar, inget händer i kaffevärlden nu. Snacka om upplevelse/underhållningsindustri! Men i bland gott folk är det bara att stå med båda händerna i jorden o jobba, jobba, jobba inte så romantiskt kanske men så är det. Vardag kallas det. Många befinner sig nog där efter vinter o vår. Sommaren står för dörren manvill få klart...

Kaffet då, ja efter Aricha, beloya vågen kan man ju undra. Etiopien har ändrat system detta år o allt kaffe blir coomodity. Förlorat år därifrån kanske. Dessa publikfriande kioskvältare kanske inte är höjden av balanserat kaffe men välbehövligt kul o gott. Kanske kan COE kaffen så småningom slå igenom, balanserat o elegant. Hoppas det. Nåväl nu stundar sommar och för min del hoppas jag att så litet som möjligt händer, jag vill vara ledig....

12 kommentarer:

Mattias L sa...

Är det även så att specialkafferosterierna håller sina kaffeinköp lite hemliga för att minimera risken för hause?

Jag tror att vi får vänta ännu något i Sverige innan en större massa uppskattar CoE. Det är lättare att hitta det unika och speciella i tex Beloya och Aricha. Vi (i massan) har helt enkelt inte kommit hela vägen med våra smakpaletter. Jämför hur rökig whiskey har utvecklats från noll, till vardag och till en extrem detaljnivå. Givetvis även i takt med att destillerierna producerar bättre varor.
Jag hoppas att vi har en liknande resa inom specialkaffevärlden framför oss.

Dan Stenqvist sa...

Ryck upp dig nu Matts... Lite action för f-n. Berätta en anekdot från förr eller nåt! Trevlig helg för önskar Malmö Göteborg annars!

Johan Ekfeldt sa...

Jag håller med dig Matts till 100%, gräv där du står! Det har varit en jakt på udda smakupplevelser under hela 2008. Låtom oss utbringa ett hipp hipp hurra för det klassiska goda kaffet utan sensationer. Inga poetiska omskrivningar, inga jordgubbspajer och fruktbomber. Låt kaffe under 2009 vara kaffe, sant till sin terroir, ursprung och underart. Låt Svensson jobba lite när han sörplar in i gommen. Övertydlighet har gjort sin effekt, nu är det dags för förfining. Danne, cykla på och känn fartvinden från dina 6 kilo lätta kolfiber, för nu är det finlir som gäller från oss rostare. Det stora draget får du hitta på annat håll ... :) Allt går i cykler, nu vill jag ha lite mognad!

Johan Ekfeldt sa...

Jag håller med dig Matts till 100%, gräv där du står! Det har varit en jakt på udda smakupplevelser under hela 2008. Låtom oss utbringa ett hipp hipp hurra för det klassiska goda kaffet utan sensationer. Inga poetiska omskrivningar, inga jordgubbspajer och fruktbomber. Låt kaffe under 2009 vara kaffe, sant till sin terroir, ursprung och underart. Låt Svensson jobba lite när han sörplar in i gommen. Övertydlighet har gjort sin effekt, nu är det dags för förfining. Danne, cykla på och känn fartvinden från dina 6 kilo lätta kolfiber, för nu är det finlir som gäller från oss rostare. Det stora draget får du hitta på annat håll ... :) Allt går i cykler, nu vill jag ha lite mognad!

alexanderruas sa...

Ekfeldt - hur menar du att kaffet ska vara troget sin terroir?
för övrigt håller jag med om att det är dags för mindre spektakulärt kaffe och mer av det nyanserade!

Matts sa...

lugnet bedrar...ingen action danne, tystnad arbete pågår...

Dan Stenqvist sa...

Jag hör vad ni säger.

Matts sa...

Mattias hause, nej jordgubbstårtorna slog ned hos oss rosterier förra våren alla trodde nog inte på att det skulle bli kisoskvätare, hemligt nej finns det i huset är det nog ute dag ett. Men som vår kaffeguru Johan E säger så klokt, kan vi smaka på det som finns, det eleganta, sammansatta, hela kaffet. God in the cup. Inte frestaren...

Johan Ekfeldt sa...

Terroir - Ett ord som ligger fint i mun och som jag tänkte att det är dags att vinvärlden inte har monopol på, passar lika bra när det gäller kaffebär som druvor! Mindre mekande och trixande vid tvättstationen och mer fokus på själva växtplatsen som ger upphov till en unik produkt, sann sitt ursprung. Gäller - i min mening - främst den tvättade metoden och så kallad aqua pulping där mucilaget avlägsnas direkt vid skalning. Lite flummigt ord som det inte finns någon 100% definition på. Svengelskan får man på köpet.

alexanderruas sa...

grym förklaring av Terroir!
Eller för att använda ett gammalt hederligt o klassiskt icke svengelskt uttryck: klart som korvspad!

;-)

Mattias S sa...

Det finns två sorters kaffe. Gott - och inte gott. För mig finns det flera aspekter att titta på när jag ska hitta ett gott kaffe. Syra och frukt kan vara en (som Aricha, som jag älskar), men ofta kommer jag fram till att när jag verkligen njuter så är den gemensamma nämnaren balans (frukt eller ej). När jag verkligen njuter en kopp kommer jag ofta på mig själv med att jag slutar analysera. Bara sitter rakt upp och ner och dricker en god kopp kaffe och skiter i att sätta ord på smakerna. Ett riktigt balanserat kaffe får mig med andra ord ofta att bli tyst... och ibland är det skönare att dricka en kopp kaffe på det viset än att känna en klar citronpajs smak i kaffet och utbrista WOW!!! Jag tycker att det har varit väldigt mycket "WOW!" på sistone, nästan så att man blev bortskämd under 2008. Just nu söker jag en clean cup... och en skön balans som får tyst på mig så att jag får andas ut och njuta tills nästa WOW-period kommer.

Anonym sa...

Jag blir mäkta faschinerad över era kunskaper och iaktagelser ang kaffe. Själv så tycker jag att VAR du dricker är minst lika viktigt som VAD du dricker... Sol eller regn, hög ljudnivå eller tystnad? Visst påverkar det hur du upplever det du har i koppen...?

MVH
Amatörfikaren