torsdag 5 augusti 2010

En oväntad semesterhälsning


Jag har hamnat i en turistfylld håla på Kroatiens nordvästra kust. Här finns båtar som får hamnen på Marstrand att blekna i jämförelse och det luktar charter, neonljus och pengar överallt.

Men mitt i all plast hittade jag Poreč Tea and Coffee house. Dom öppnade för bara tre månader sen och sticker verkligen ut från mängden. På en bakgata en bit från stranden står en barista med en koncentration som jag inte har sett på länge utanför tävlingssamanhang. Med termometer på mjölken, klocka på espresson och kaffe från Café de Colombia i kvarnen drog han skott efter skott.

Förutom Elis caffe som drivs av Nik Orosi i Zagreb är det första icke-italienska kaffet jag har sett i kroatien. Inget fel på det italienska, det passar miljön, men jag gillar att det finns alternativ och folk som försöker göra nånting nytt och utvecklande.




Så om ni kommer till Poreč, sväng förbi Veli Jože 17 och ta en kopp. Det är värt en omväg.

Inga kommentarer: