torsdag 3 mars 2011

12 kaffeplantage och en tefabrik i Indien

Jag sitter i skuggan av bananblad i en Indisk turistort med en lassi i handen och tittar på indier som badar med kläderna på. Jag har just lämnat bergen i Chickamalagur där jag den senaste tiden har vaknat av att solen går upp över bergstopparna runt mig och spridit ljus över tebuskarna som täcker bergssidorna.

Jag har åkt runt i en dryg vecka och besökt kaffeplantage och behöver verkligen vila upp mig. Det har varit långa dagar med många möten och det har varit väldigt lärorikt.

Jag började i Coorg på Nullore Estate, bollades vidare till mr. Panappa på Elk Hill Plantation i Hassan, lämnades över som en stafettpinne till Harley Estate i Chickamalagur och vidare till 7-8 andra gårdar i Baba Budan Hills med omnejd innan jag landade i Balanoors teplantage. Jag har många att tacka men främst mr. Panappa och mr. Kuriyan för fantastiska dagar och underhållande kvällar.

Jag har koppat kaffe och druckit mycket som överraskat mig. Jag har smakat robusta som inte smakar robusta och arabica som smakar precis som kaffebäret gör när man äter det moget från busken. Jag har sett Liberica växa. Jag har besökt ett rosteri mitt i ett kaffeplantage och njutit av kaffe och choklad bland buskarna och träden som bönorna växt på. Det har varit fint men ansträngande så nu tycker jag att jag förtjänar att pusta ut och vila på stranden. Jag har hört att ni har det kallt och gott där hemma och ska tänka på er när jag dricker min nästa kokosnöt i solnedgången.



Inga kommentarer: