måndag 19 september 2011

Italien vs Sverige

Vill man besöka häftiga kaffebarer just nu, så är väl Berlin, London och New York (förutom Göteborg då :)) dit man skall åka. Men istället för att göra en resa bland det hippaste, så tog jag och tittade tillbaks på det gamla och vad södra Italien har att erbjuda.
Jag har rest runt lite på Sicilien och spanat in rosterier och barer, och här skulle väl man kunna säga att tiden stått ganska stilla. Skitiga maskiner och robustafyllda blandningar är vad man möts av så gott som överallt. Kaffet är verkligen inte gott, men bara att gå in på en bar tidigt på morgonen och känna pulsen gör att man ändå blir sugen på att köpa en kopp. Konstigt.



Jag hade även tid att besöka ett par lokala mindre rosterier i Palermo. Väl där var man ju bara tvungen att köpa med sig lite av deras hemliga specialblandningar. Vad det är för kaffe i påsen har jag ingen aning om, men kan väl ana på doften.
Jag tänkte slänga in ett erbjudande av det mer udda slaget. Jag har två påsar av denna blandning och först till kvarn är det som gäller. Köper du ett halvkilo hos oss och kommer och säger hej till mig i roteriet denna veckan, så bjuder jag på ett halvt kilo Palermo rostat kaffe.
Bara att jämföra gamla skolan med den nya. Bra, eller hur?



Inga kommentarer: