onsdag 28 september 2011

Service Vs Service

Läste en undersökning om snitt anställda i vår bransch jämfört med europa i övrigt, ca dubbelt så många har man i service för samma antal gäster.
Inte konstigt att Sverige blir svårjobbat, tråkigt o att service blir dåligt ibland. I vår bransch slutar man jobba i trettioårsåldern, varför? Man orkar inte tempot helt enkelt. Har du sett en barista eller servitör i 60 års åldern? eller ens 40? Inte, men i Europa i övrigt så finns dom. dessutom är ofta maten billigare där, varför är det så här? Varför blir allt strömlinjeformat tråkigt och dyrt, ja här har du lite att fundera över.

Det krävs kanske en statlig utredning för att reda ut alla parametrar men jag skall dra några

Infrastruktur är dålig i Sverige
Logistiken är dyr
Råvaror är ofta dyrare
Lönekostnad högre
Myndighetsrav kostar mer
Skatter ofta högre, inte alltid
Löne spridningen dålig(det finns inte ngn billig arbetskraft, inte tillåtet)
facken starka, kan vara positivt, bra med förhandlingspart, men kan vara hämmande
Befolkningstäthet lägre, mindre kundunderlag
Okunniga gäster, efterfrågan blir skev
Okunnig personal, utbildning o tradition är lågutvecklad
Ung bransch
Banker lånar inte ut pengar
Brist på ledarskap, management är lågutbildad
Kvalite efterfrågas inte av gäst, efterfrågan styrs av pris
Lönsamheten lägst bland alla branscher 0,3 %
Lågstatusbransch


vissa av parametrarna kan vara positiva med men är oftast negativa för Sverige

Inga kommentarer: