tisdag 20 september 2011

Moms vs Moms

Detta med sänkt Restaurang/Cafe moms verkar uppröra många, kanske finns det en slänga av missunsamhet, avundsjuka(krögarna får mer pengar i sina välfyllda fickor) samt en släng av detta fenomen vi i Sverige kallar LYX. Att äta ute eller fika betraktas i Sverige som LYX, o de som jobbar med LYX är ju rika. O de som kan konsumera LYX kan minsann betala.

Jag är ju så gammal att jag kommer ihåg att momsen var 13% på restaurang och 22% på mat i butik, det var 20 år sedan man vände på steken i ett slag. Högre restaurangmoms o lägre butiksmoms på mat. Jag var med o det var ett dråpslag mot branschen med konkurser o avstannad utveckling i fem till tio år.

Själva rättviseperspektivet ser man inte i diskussionen, detta med straffskatt på arbete, dvs att mat som skall beredas o serveras har ca 10% extraskatt på sig, eller det utbredda fusket olika momssatser leder till, dricka i pappmugg låg moms dricka i kopp hög moms, rimligt nej. Upplagt för fusk. För att inte tala om alla gränsdragningsproblem.

Så för mig är detta en sund reform, minskar fifflandet o ger samma skatt på alla livsmedel, ger samma spelregler helt enkelt
Om sen branschen som är en lågvinstbransch får bättre marginaler att fördela på ägare/gäster/mer personal/bättreråvaror/ lägre priser/nysatsningar är upp till marknaden att avgöra, om nu dessa som ondgör sig över detta med sänkningen begriper sig på vad en marknad är så klart, men jag tvivlar.

2 kommentarer:

Prao Markus sa...

Väl talat Matts.

jesper sa...

I SvD idag kunde man läsa att det verkar som att restaurangbranschen generellt kommer satsa på fler anställda framför sänkta priser på maten ute. Det är förstås helt rätt väg.

Mat ska inte vara billigare på restaurang än hemma, men den ska helst vara godare än hemma. När jag betalar för god mat ute, är det mitt kriterium. I Australien är det billigare att äta på McDonalds, KFC eller liknande skräpmatrestauranger än att handla och laga mat själv. Så har de också världens största överviktsproblem idag.

I Sverige har vi betalat ett högt pris för medelmåttig mat. Jag är villig att betala samma pris eller mer, för bättre mat, när krögarna nu har råd att dels köpa bättre råvaror, och dels råd att anställa fler som säkerställer att kvaliteten upprätthålls.

Förhoppningsvis börjar man med uppgradering av kaffet på restaurangerna!