Många tittar på detta nu när det blivit lättare, vi kommer dock inte göra det då jag anser att det blir fokusförflyttning o är en kostsam operation, här kommer en rapport från USA. Vi kommer se samma utveckling här.
Baksmälla för snabbmatsställeno Cafekedjor i USA
I USA kommer nu rapporter om hur flera snabbmatskedjor upplever en rad problem sedan de fått serveringstillstånd. Många sökte tillståndet för att bättre klara den ekonomiska krisen och för att locka kunder till sig.
Kaffekedjan Starbucks har börjat med vin och öl på några av sina enheter på västkusten, drive-in-kedjan Sonic i Oklahoma införde vin och öl i somras. New York-kedjan Guy & Gallard experimenterar med alkohol. Hamburgerkedjan Burger King har infört öl på sina exklusiva Whopper Bars i USA.
Tidningen New York Times listar nu problemen som alkoholen först med sig:
1. Söka tillstånd är krångligt och tar tid.
2. Personalen måste utbildas.
3. Serveringen tar längre tid eftersom man hela tiden måste göra id-kontroller.
4. Säkerhetsvakter måst anställas för att hålla minderåriga borta.
5. Försäkringspremierna höjs.
En restaurangkonsult säger till New York Times att snabbmatsställen helt enkelt inte är designade för alkoholservering.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
en av de stora problemen i alkoholens spår är att det inte bara är kontroll etc. utan svårt att avgöra om kundsegmentet är detsamma?
att en lunchrestaurang lite kontinentalt erbjuder starköl eller ett glas vin till maten är en sak, men espressobarer bör väl handla om kaffe? En coretto hör lika mycket Italien till som obligatorisk socker i espresson.
Skicka en kommentar