tisdag 31 maj 2011

Kaffe

Jag tycker mitt jobb är väldigt roligt och många gånger spännande. Att få jobba med bra råvaror är något jag verkligen gillar. Men det finns också en sak som gör mig väldigt frustrerad och det är att kunskapen om kaffe ute i vårt avlånga land är väldigt dålig. Den har blivit bättre de senaste åren och det är många som jobbar för att öka kunskapen, men det är egentligen inte många som förstår vad det handlar om.

För mig är kaffe en färskvara. Den skall inte köpas i stora mängder och lagras i skafferiet eller på hyllan. "Men jag köper ju hela bönor och maler själv" Bra, men är kaffet färskt? Det spelar ingen roll om du maler ditt kaffe själv om det var förra sommaren det rostades.

För mig är en bra råvara något man är varsam mot och inte rostar till någon slags extra mörk rost. "Ett mörkrostat kaffe tar fram de allra finaste nyanser". Har du hört den förut? För mig är detta helt fel. Det tar död på kaffet. Du tillägger rost smak och tar bort kaffets naturliga smaker. Funkar bra om man har en dålig råvara och vill dölja det naturliga.

För mig är detta sunt förnuft. En bra råvara skall man vara rädd om och förbruka innan den blir dålig. Hur svårt kan det vara att förstå?




2 kommentarer:

jesper sa...

Ett mörkrostat kaffe tar fram nyanser på samma sätt som ett bröd som bränts i brödrosten...

Anonym sa...

Att påstå att kaffe alltid ska vara ljusrostat är lika fel som att den alltid ska vara mörkrostat. Det finns absolut kaffe som gör sig bättre runt 2a crack än vid första. Fazenda Floresta (från Brasilien, inte Colombia), t.ex. Eller en Raja Batak Lingtong.

Ett överdrivet fokus på att kaffet till varje pris måste rostas ljust kan också tolkas som att man inte kännar sin råvara tillräckligt bra.