tisdag 2 oktober 2007

Finns det baristor?

Undrar om det finns några baristor? Jag menar vill alla snacka syror o ursprung eller finns det några som kan jobba? Det blir mycket navelsskåderi o trams.
Men det är hårt långsiktigt arbete som behövs i denna branch som är yngre än de flesta baristor, kanske bara tio år knappt. Cafébranchen står inför stora utmaningar i framtiden o baristan kan spela huvudrollen men då måste man vidga vyerna, arbeta hårt o gräva lika intensivt i ALLA förekommande råvaror i cafét som man nu gör i kaffet. samt lära av andra som sommelierer, kockar, bagare etc. Vem tar första steget?

Brödet, skinkan, osten, bullen, allt måste nagelfaras vad är läsk tillexempel, vet ngn det? Bara undrar.
Annars vad då? Ja åk en sväng till Italien o kolla in cafédöden o fundera på vad som händer när en branch är på dekis. det hände även här med alla konditorier på 60-70 talet, har ngn funderat på varför dom dog ut?

Finns det facit eller en kristallkula att läsa ur, nä men historian kan lära oss en del.
Men vad skall vi göra då? Inget kanske, allt funkar ju bra, marknaden är positiv alla kurvor pekar uppåt. Vänta o se?
eller ta action o ta täten.

1. Acceptera marknaden
2. Lär mer
3. Vidga vyerna, lär av andra
4. Ät, smaka, studera allt ät o drickbart
5. Gå kurser, res, läs på om service o kundbeteénde
6. Omvandla det till gästupplevelse, sälj!
7. Lär av historian

Matts

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nä, det är ont om baristor i Sverige. Iallafall anställda sådana.

Att "jobba på café" ligger på stigen mellan skola och yrke och stannar man någon längre tid är det av rent ekonomiskt intresse. Någon annan lösning än duktiga och motiverande arbetsgivare finns nog inte men de verkar bli fler och fler. Alltid något!

Anonym sa...

"Undrar om det finns några baristor? Jag menar vill alla snacka syror o ursprung eller finns det några som kan jobba? Det blir mycket navelsskåderi o trams."

Jag undrar om det är så märkligt egentligen. Den absoluta majoriteten av de som jobbar på café ser det inte som en karriär eller ett hantverksyrke med stolta traditioner. De som är engagerade, vågar jag påstå, är snarare entusiaster med en särskild passion just för råvaran kaffe och de drycker den kan producera. Just detta tror jag är en styrka hos de seriösa caféerna som lyckas suga upp dessa entusiaster, men självklart måste dessa entusiaster utvecklas till ett större helhetstänkande precis som du skriver. Risken är att engagemanget leder till ett enkelspårigt tänkande och elitism. Å andra sidan tror jag att den som har lätt att bli intresserad och engagerad av en sak lätt kan bli engagerade av även andra saker, men det krävs någon som motiverar och förklarar vikten av detta. Cafébranschen i Sverige tror jag är på väg precis mot det motsatta hållet som konditorierna på 70-talet. En yrkesstolthet och hatverkskunnande håller sakta på att byggas upp, fler och fler konsumenter lär sig att känna igen vad som är kvalitet och inte, men det går sakta. Jag har inte upplevt "cafédöden" i italien med mina egna sinnen. Trots det dristar jag mig till att gissa att en bransch kan gå utför om den är alltför taget för given, men med låg status. Då kan återväxten vara hotad, vem idag vill vara förgivettagen. I Sverige är fortfarande kvalitetskaffe exotiskt medan det är vardag i Italien.

Så mina fullt lekmannamässiga tips:

Utnyttja engagemanget som växer och låt det breddas från "syror" till att gälla allt som krävs för att sköta en kaffebar.

Fortsätt med det som ni håller på med och utveckla både cafébranschen och baristaskrået.

Klaga inte, utvecklingen går åt rätt håll.

Matts sa...

Hej Per B,äntligen en dialog, långt o bra svar, kanske klagade jag för mycket, inte min mening. bara lite frusterad i bland. Inte på min personal som sliter utan från ett vidare branchperspektiv.
Kanske är det för tidigt att gnälla o klaga, dom flesta är ju som du skriver"nyfrälsta" o man måste väl få vara det. Tids nog kommer vardagen. Jag börjar nog gubba till mig i attityden.

Men elitismen i kaffet, brist på ödmjuket inför helheten och en viss form av arrogans stör mig ibland, hoppas att mina inlägg retar upp de icke ödmjukade till nytta för cafébranchen för nu finns chansen nämligen.
Marknaden vill ha gott kaffe, mötesplatser, smakuppleveleser o utveckling.
Om inte de "nyfrälsta" tar täten nu tar kedjorna o seven eleven över helt. Det är öppet mål. men det är nu. annars blir det cafedöd.

Jag vill helt enkelt trigga fram en reaktion.
Någon mer som vill snacka?