fredag 5 oktober 2007

Sideways

Jag har semester. Sen en vecka tillbaka är jag strax söder om San Francisco. Strax norr om San Francisco finns flera vingårdar. Såklart har jag varit där. Det var ett tag sedan jag var runt på en vinrunda, och förra gången jag gjorde det hade jag inte alls samma erfarenhet av att sätta ord på det jag kände. Nu har jag börjat koppa kaffe och vips blev vinprovandet mycket roligare. Att avgöra kropp, doft och sätta ord på aromerna blev en lek. Det kändes faktiskt lättare med vin än med kaffe. Det sägs att man har identifierat omkring 300-400 aromer i vin, och upp mot 800 aromer i kaffe. Kanske känns aromerna tydligare när de är färre? Kan det vara en nackdel med för hög kompexitet? Hur som helst fanns det mycket att hitta i glasen. Fast där andra hittade vinbär hittade jag Getumbwini.

3 kommentarer:

Anonym sa...

trevlig blogg ni har.

Matts sa...

nu blev jag sugen...

Anonym sa...

låter härligt...
jag hittade puffat ris i getumbwinin... bryggt i clovern. Vad säger det mig?