torsdag 18 oktober 2007

Guatemala

Jag har semester. För mig innebär det att jag fikar i stället för att servera och ser på kaffe som växer i stället för att rosta. Jag vill gärna tro att der är hälsosamt och att jag inte är en arbetsnarkoman. Hur som helst så har jag otroligt trevligt.
Jag har spenderat en av mina semesterveckor i Guatemala. Förutom att bestiga aktiva vulkaner och beskåda verkliga Mayaritualer med djuroffer och rökelser så passade jag även på att skaffa kontakt med några kaffeplantage och den nationella kaffeorganisationen, Anacafe. Deras hemsida är bra, och det finns ännu mer information på Guatemalancoffees.com, kolla in!

Jag kan lätt säga att jag kommer åka hit igen. Jag måste bara hem först och använda min nyvunna kunskap bakom espressomaskinen och vid rosten. Kaffe är en drog, inte på grund av koffeinet utan på grund av kärleken. Det finns engagerade människor i alla led och det är detta som gör att vi har möjlighet att servera gott kaffe hemma. Gott kaffe är kaffe som har odlats med stolthet, processats med omsorg och vårdats från jord till bord. Det borde ingå i en baristas utbildning att möta en femte-generationens kaffeodlare som har kaffe i släkten och stolt visar upp sitt arv.

Inga kommentarer: