lördag 20 oktober 2007

tre sätt att besöka kaffeplantage

För att ha varit en helt oplanerad vecka så lyckades jag se mycket kaffe under min vecka i Guatemala. Jag besökte kaffeplantage på tre olika sätt. Jag började med att gå en guidad tur på en gård som heter Finca Filadelfia. Ett paradis enligt många men anpassats till turism med hotell, souveniraffär och allt. Guiden var dock proffsig och vi fick en ordentlig genomgång av kaffeprocessen på gården. Rundan slutade med en kaffe, och jag råkade nämna mitt yrke och jag hamnade bakom en espressomaskin. Jag tackade nej till jobberbjudandet... Mitt andra besök var på en gård utanför Guatemala City där jag träffade Juan Carlos Pivaral på Cafe Altura. Vi gick en promenad bland kaffeträden och pratade mer allmänt om kaffe. Soft. Tredje kaffebesöket blev när jag vandrade på vulkanen Agua och gick ut från ett majsfält och in i ett kaffefält. Ibland träffade vi på bönder som stog med sina machete. Det var bara att hälsa och gå vidare medan de fortsatte sin arbetsdag. Nästa gång jag åker hit ska jag se till att det är när bären är mogna, under skördeperioden när arbetet är i full gång. Skönt att ha någonting att se fram emot.


1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för väldigt trevlig läsning per!