onsdag 29 oktober 2008

mycket åsikter

Mycket nu, cappuccino tävlingar och många åsikter om da Matteo på riktigt kaffe och på vår blogg, kul o bra åsikter. Speciellt en kille sätter huvudet på spiken bra, kaoset vid kassan på torrefazione. Det är ett huvudbry för mig med. Inte bra o tar fokus från kaffet o gäst, det är lättare i victoriapassagen helt klart. Men vad göra. Vi behöver matförsäljningen för att klara ekonomin, kaoset kommer därifrån, men vi får se, vi funderar på åtgärder,kanske kan vi bjuda in alla dom som har tankar på en kväll med lite kaffekoppning och konceptutveckling där ni alla får komma till tals, barista jam, om jag nu törs skapa ett sånt event igen utan stämningsrisk från Kahls...vad säger ni?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Var där och rekade lite :)

Off-peak så funkar det rätt bra. Största problemet utöver nivåskillnaden, som i sig inte skulle vara något problem men när man lägger till den stora feta La Marzozzon (och koppar och glas på den) så uppfattas det - som nämnts tidigare - som en stor vägg. Att sänka ner den kanske inte går, kan tänka mig att arbetshöjden blir för låg. Alternativt kanske flytta den mot kortväggen om det gick.

Vidare noterade jag även att det är lite synd att det är uppdelat i två rum. Nu känns det nästan som man måste vara BC-finalist för att våga sig upp till de coola kaffe-nördarna däruppe. Finns säkert flera fördelar att ha det så också, ljudvolymen dämpas, det blir lite mer avskiljt. Men jag kan tänka mig att 8 av 10 inte har en aning om att det finns en rost däruppe. Om det hade varit lite mer öppet så skulle det unika med rosteri & café bli mer uppenbar och kedjan; odlare, rostare, barista bli mer visuell.

Kanske så skulle också den oinvigde få mer förståelse varför en kaffe kostar lika mycket som en hel lunch i Saluhallen.

Vidare tar jag fram min spåkula och spår att vinterns största huvudbry kommer bli dörren som har en förmåga att stå öppen.

Matts sa...

men du som är intresserad av kaffe måste väl våga dig upp. Två kategorier är där uppe dom som är kaffenördar och dom som inte vet ngt om vad vi gör, ge dig till känna så kan vi snacka.

Rumsindelningen är synd men bärande väggar var i vägen.
vi kollar på en lägre la Marzocco, Mistral. Lite mycket pengar men det är nog nödvändigt.

Anonym sa...

Personligen tycker jag att största problemet på Torre är att kaffet (den enkla espresson) hinner svalna innan man är framme vid kassan och kan betala...

En lägre maskin skulle iochförsig vara trevligt.

Matts sa...

Menar du att du beställt av baristan står i kö för att betala och att espresson står på disken o svalnar? Om det är så måste du "ryta" ifrån. Inte acceptabelt. tack för den kommentaren.

Detta skall vi ta koll på!

Anonym sa...

Kunden före ska ju välja bulle, leta efter mynt, ändra sig till kortbetalning, komma ihåg koden... Det blir ett problem med det arbetssätt som används i dag. Tyvärr har jag ingen lösning på problemet. Kanske att ställa espressomaskinen "i disken" och ha bakverken på andra sidan kassan...

Matts sa...

Tills vidara måste vi vara mer vaksamma vid framför allt vid "enkel espressobeställningar" så kaffet inte hinner kallna, sen får vi se hur vi skall justera bakom disken. Den uppbyggda logistiken byggde på ett schnario som ändrats när verkligheten mötte oss. Då måste vi nog ändra oss.

Anonym sa...

Kölapp? hehe

Så blir det lite svenskt också, som brytning till allt det italienska...

Skämt å sido, men den där pucken som börjar pipa som Espresso House har börjat köra med är en rätt smart grej.

Mattias L sa...

Om jag vågar gissa så är jag "killen" enligt Matts blogginlägg.

Jag gillar verkligen allt som Torrefazione står för.
Det är perfekt att man kan få allting på ett ställe så som mat, kaffe, stämning, sötsaker, nybakat, nyrostat, osv. Vill verkligen inte att ni ändrar på ert utbud.
Hänget fungerar enligt mig alltid perfekt. Det är bara miljön kring kassan som jag har åsikter om.

Givetvis sätter hjärnan igång när man skriver om sina upplevelser. Vill du prata mera så finner du min mailadress i din inbox inom kort.
Kul att du lyssnar så noga på era kunder Matts. Det gör att man blir en ännu trognare kund.

/Mattias (aka Matte_L)