måndag 26 januari 2009

Re: Mognad

2009-01-17 Mattias_L wrote:

>
Hej Per,
>
En liten fundering bara.
>
Hur anser du att dina kaffen mognar/åldras när de väl packas i påsen?
>
Jag tycker att de verkar mogna/åldras långsammare än kaffe från andra rosterier jag provat. Kan det bero på att du rostar dem lite lättare och på så sätt håller smakerna kvar längre i bönan?
>
Jag har nyligen kört en påse La lia (rostat ca 17/12) och nu en påse El Guabo (rostat 11/12). Måste säga att ju längre ner i påsen man kommer desto bättre smakar kaffet, gällde speciellt La lia.
>
För mig verkar det som dina kaffen behöver någon/några veckor i påsen innan de riktigt blommar ut. Vad har du för erfarenheter?

Hej Mattias,
Min erfarenhet säger att vårt kaffe gärna får vara flera veckor i påsen innan den dricks. Det kan som du säger ha att göra med att vi rostar vårt kaffe relativt ljust. Kaffets aromer sitter i oljan och eftersom jag sällan eller aldrig rostar in till 2:a crack där oljorna börjar tränga ut till ytan så hålls smakerna kvar i bönan bättre.
Jag packar ofta kaffet samma dag eller dagen efter rostning, vilket innebär att kaffet till stor del får mogna i påsen. Där är ju luftkontakten minimal och därför sker mognaden långsammare. Om jag skulle packa ett kaffe direkt från kyltråget i rosten och inte öppna den på en månad skulle den antagligen fortfarande lukta nyrostat och behöva nån dag/timme i öppet tillstånd innan den skulle blomma ut. Fast det skiljer sig från kaffe till kaffe också. Vissa är bättre den andra veckan, andra är bättre den 7e veckan... Vi har testat oss fram och i alla fall kommit fram till att vi föredrar att dricka allt kaffe inom 8 veckor från rostning, och det är den rekommendationen vi skriver på påsen.

Jag håller just nu på att lagra kaffe på flera olika sätt. Dels har jag sen en tid tillbaka kaffe i kyl, frys och i skafferiet, dels håller jag på att testa hur länge efter rostning det är optimalt att packa kaffet. Det ska koppas och testas vid ett tillfälle framöver, när kommer annonseras här. Vill du vara säker på att få information om våra workshops, skicka ett mail till pernilla@damatteo.se så kommer ett brev på posten om vad vi gör när.

Säg till om du har fler frågor. Vi hörs,
Per

Inga kommentarer: