torsdag 8 januari 2009

Två rörelser

På kaffemarknaden har vi två rörelser samtidigt, ett nedåt i kvalité, te x Eldorado, lidl, ICA kaffet etc. Kaffe för 9,90-29,90 per halvkilo. Innehåll: Defekt kaffe, ångtvättad robusta(för att ta bort den värsta smaken) samt defekta arabicor.Provade för ett tag sedan detta kaffe. Det var det värta jag smakat i kaffeväg någonsin.
Löbergs, Zoega, Gevalia, Arvid Nordquist har problem, hur skall dom möta detta skit. Gå samma väg? Konsumenten köper mer o mer billigt kaffe. Dom stora är pressade, helt klart. Men man har bäddat för det. Kaffe har varit lockvara i minst 40 år.

Samtidigt kommer rörelsen uppåt, Specialkaffe, men det har inte nått ut ännu. Fler aktörer behövs, fler som tar ställning, krögare, cafeägare o konsumenter.

Det är vår mission, vi som tror på specialkaffet. Fler måste ta ställning, smaka o förstå.

Tar du ställning?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt inlägg matts!
Tror att de mellanstora rosterierna har samma inställning eftersom de börjar kalla sig Sveriges största Microrosteri samt att de stora drakarna börjar trampa in och i vissa fall klassar ut de mellanstora i både kvalité och pris samt att de små rosterierna har ett färskare kaffe och en närmre kontakt till konsumenter och restauranger. En spännande framtid vi går till mötes :-) /Kalle

Anonym sa...

Självklart stödjer vi inte lågpriskriget.

Unknown sa...

Räkna med mig! Sedan 1 vecka stolt ägare till en Silvia/rocky. Är i inlärningsfasen. Och väldigt pigg efter allför många koppar...

Anonym sa...

Det som förvånar mest som inte direkt har med kaffe att göra, är att man gladeligen betalar upp till 20kr för 5dl smaksatt vatten på ICA. Samtidigt tycker man att 50kr/halvkilo kaffe är dyrt. Jag är inte med på logiken riktigt.

För övrigt så köps inte mitt kaffe på ICA längre ;-)

Jotunheimssonen sa...

Riktigt trevligt att se da Matteo / Matts sätter fingret direkt på problematiken i sitt inlägg.
Jag tror att det hela bottnar i frågan om konsumentutbildning; dess mer välutbildat och upplyst slutkunden blir om vad som försiggår, dess mer går det att höja "konsumentkvaliteten" också, om ni tar mitt poeng här.
Så, prata på och sprid kunnskapen kring er om det goda kaffet!

Daniel Remheden och Peter Frennhoff sa...

Helt rätt!
Har länge funderat över denna problematik. Det finns idag i Sverige mer kunskap och bättre kaffe än någonsin. Tyvärr så når det inte ut. Kan ibland tycka att kaffesverige använder sin kunskap inom kretsen. Det är dags att vi alla börjar rikta oss mot den stora massan. Vi får ta vårt ansvar och börja rikta oss även mot de som inte är redan invigda och besöker våra caféer. Kör på!

-P

Anonym sa...

Kolla in ICA:s hemsida, där kan man spåra vilka farmar som levererat kaffet via certifieringen UTZ, mkt intressant initiativ. Dessutom är det därmed redovisat att de, som du säger, har i robusta i skräpkaffet vilket inte är så bra.

Har tappat länken, men jag läste någonstans ett rätt intressant inlägg om just denna dubbla utveckling mot bättre och dyrare specialkaffe och billigare och sämre standardkaffe. Det verkar vara svårt att få ekonomi i att odla bra standardkaffe pga att de jordar där dessa kan odlas (inte de högsta farmarna men inte lågland) ger för dåligt kaffe för att kunna passa in i specialkaffesegmentet, men blir för dyra för att platsa i lågprissegmentet. Svårlöst nöt att knäcka men jag antar att det handlar om, precis som Matts skriver, att få konsumenter att betala lite mer för godare kaffe. I det här fallet alltså inte mycket mer för specialkaffe!

/per b

Anonym sa...

Ja vette 17:on, tror det blir svårt, då den vanlige Svensson är van vid kaffe från Selecta på jobbet.