måndag 23 februari 2009

Baristatävlingar ut i världen-Kaffepolitik...

Då många lever i Sverige-ankdammen med våra tävlingar och många gånger kritiska hållning till arrangemanget o dess partner eller sponsorer så skulle det vara bra om fler åkte ut o kollade standarden i andra länder....visst vi har inte världsmästare ännu, men vi har en proffsig tävling kan jag lova. Även i år kommer tävlingen hålla en hög nivå trots kanske bara en tredjedel så stor budget som föregående år.
Vi har haft med Beige hjälp en enastående partner som "skyddat" och utvecklat yrket barista och specialkaffet. Utan dom skulle många företag inte finnas till idag eller ha den volym dom nu har. Eller baristor göra TV eller vara mediakändisar. Trots mjölk. Men jag skulle vilja säja pga mjölk. Kaffeindustrin i övrigt jagar ICA volymer och har varit rätt njugga mot oss även om det sakta förändras nu.

Skall till Danmark o döma i två dagar i semi har dom har 9 o final 6 baristor, inga nationella domare dömer och sponsorspengarna är små. Men är inte dom värlsdbäst på detta med FYRA WBC-champs? Dom är duktiga på att utveckla hantverk pga sin historia men organisera tävlingar och bygga lokal specialkaffekultur, nja det är värre det.

Där är dom gröna av avund över vår situation.
Samma sak kan man se över hela världen att en del får iväg baristor till WBC är i bland ett under.

Nåväl, nya tider inget är för evigt dags för att satsa på årets tävlingar, hjälpa till stödja o bli medlemmar så vi kan fortsätta bygget, eller hur?

3 kommentarer:

Daniel Remheden och Peter Frennhoff sa...

Sant som sagt. Beige har verkligen gett tävlingen en bra front utåt. Råder delade meningar om huruvida TV-soffan är positiv eller ytterligare ett stressmoment som baristorna borde förskonas. Jag tycker personligen det är bra. Medialt så har Beige verkligen förstått vikten av att få ut budskap. Mestadels via tidningar.

Gällande TV-program, jag antar att du syftar i alla fall delvis på mig, så var det ett projekt som inte inkluderade Beige vid start eller under produktion. Det handlar om att ta vara på plattformer och sprida passion, sånt märker journalister. Det absolut största mediala täckning jag fått genom ett reportage var i Di. Det gick genom egna kanaler och inte via en mediabyrå.

Vad jag vill säga är att all media gällande kaffe inte sker genom Beige. Jag tror på medial uppmärksamhet för att sprida kunskap om en kultur, det är helt enkelt smidigt. Vid en viss punkt så sker det per automatik. Mitt fokus ligger fortfarande på att öppna upp en värld för vanliga kaffedrickare och det görs enklast via media om man inte driver ett kafé eller rostar kaffe.

Anonym sa...

Bra Matts.

Viktigt också att fler engagerar sig i SCAE. Vi vill ju inte bara att specialkaffesverige skall cirkulera kring Barista Cup.

Man kan börja med att komma till årsstämman, sedan kan man se till att komma in i Styrelsen där alla är välkomna. Det är inte bara ett forum för gamla kaffegubbar längre. Det är forumet där man i princip kan göra vad som helst för att öka intresset och sprida kulturen.

fantasin sätter gränserna och jag och nuvarande styrelse lovar att se till att det finns lite deg också för styrelsen 2010 att jobba med.

Håll utkik på scae.se där årsstämman utannonseras.

Anonym sa...

Johan. Så sant!

Har vi tjatat om detta genom åren eller...?!?

Det är så extremt viktigt att många engagerar sig just för att föreningen i Sverige är "idéell" och man kan inte slita ut en ny uppsättning människor varannat år och starta på nytt!

Alltså, alla ni som tycker, snackar, gnäller eller faktiskt har någon timme över... Visa ert intresse där det behövs, dvs. i arbetet med SCAE!! Och att sitta i styrelsen är inte viktigast, viktigast är engagemang och en liten arbetsinstas av många!

Matts, jag tror Sverige i detta fall kan stoltsera med att vi under ett antal år kämpat för att just ge dom tävlande baristorna maximal respekt och status genom det arbete som gjorts med kvalificerade domare!