tisdag 17 februari 2009

frågan om färskhet


Stenqvist har uppmärksammat frågan om hur lång tid efter rost man ska förvara kaffe innan det förbrukas. Det finns några bra svar i tråden som följer. Dan, du får ursäkta att jag inte tog mig tid att skriva, men det var dels för att jag tycker att Klaus sammanfattar det branschens nuvarande ställning ganska bra, och dels för att det inte finns något rakt svar på frågan. Svaret beror mycket på hur man vill ha sitt kaffe, så det handlar till slut om tycke och smak.
Det är lätt för vem som helst att utgå från sin erfarenhet och tycka till, men jag tror inte att specialkaffe-branschen är mogen nog att egentligen veta särskilt mycket. Antalet microrosterier är, både i Sverige och utlandet, ganska begränsat och de flesta av oss är väldigt unga i branschen. Det finns en idé om att färskt är bra, men gränsen mellan färskt och ofärskt är diffus. Så trots att frågan om färskhet ständigt är aktuell så tror jag inte att vi microrosterier riktigt är mogna nog att ta tag i den. Dan, fråga igen om ett år. Då har jag hunnit labba och testa lite mer.

6 kommentarer:

Dan Stenqvist sa...

Oh vad fint du svara Per! Jag har själv låst in mig i ett hörn där färskheten på något vis har fått gå före hur det egentligen smakar i koppen. Johan och Jonas är väldigt konkreta där och litar mycket på hur det smakar i koppen utan att stirra sig blinda på rostdatum.

Anonym sa...

Det är ju otroligt spännande att prova vad som händer med kaffet från den dagen det anländer och ett antal(många) dagar framåt. Vi har ju provat LTD:n som Per rostat och Lovisa ska tävla med och tycker att vid 21 dagar är det ruggigt bra! Det innebär ju inte som alla förstår att den inte smakar bra efter 22 dagar...eller *s*??

Anonym sa...

Instämmer med Dan, fint skrivet Per! Smakar de gött så e de gött. Camocim e go varje dag, när som. Likaså Guinness. Skål

Per sa...

Ja Dan, det är lätt att titta sig blind på rostdatum, bli färskhets-freak, och glömma smaka. Vi har varit för duktiga på att lära konsumenterna att kaffet ska vara färskt, så nu tycker folk att kaffet är för gammalt 1 månad efter rostning, när det egentligen är då det har mognat! Men vi lär oss hela tiden, och det gör nog dom också.

Per sa...

Det är bra att du tycker det är spännande att följa utvecklingen Pär, jag vet att jag levererar för färskt kaffe ibland... men det är ett ilandsproblem.

Per sa...

Seb - skål.