fredag 20 februari 2009

Kaffe o Politik

Upphovsinlägget jag gjorde häromdagen har fått några att undra över mina åsikter och varför säga detta på en kaffeblogg, ja det kan man faktiskt fundera på kära läsare. Men det finns historia bakom detta steg. Caféet har i historian spelat en viktig roll för utvecklandet av vår demokrati och välfärd. Otaliga samhällsförändrande och omstörtande tankar har uppstått på café, böcker har skrivits filosofi har uppstått etc.
Platsen att ta ställning på eller fundera igenom saker har varit caféet, och vi som jobbat länge har även idag överhört diskussioner o möten som utvecklat vårt land även om vi kanske inte kan härleda saker.Men vi är i huvudsak i mötesbranschen o inte i kaffebranschen, kaffet är medlet. Det tredje rummet som man brukar kalla det.

Att ta ställning i olika frågor kan vara politiskt korrekt eller ej.
Att ta ställning för specialkaffet är en politisk handling t ex. Kvalité javisst men även omsorg om odlingsländernas villkår.

Så ta ställning gott folk o förändra världen när du kan. Framtiden visar om man hade rätt eller fel.

4 kommentarer:

Daniel Remheden och Peter Frennhoff sa...

Den här andan gillar jag! Härligt! Hasta la victoria siempre!

Matts sa...

viva la revulutione il caffe!

Anonym sa...

På Les deux magots, och café du flore fick nog Sartre och Simone, hänga så länge dom ville utan att betraktas som snyltande grupparbetare...skojar bara som du förstår, men underskatta inte "grupparbetescafeernas" enorma sociala funktion i staden , och ja, jag förstår att det är omöjligt att kombinera med vettig ekonomi.

Matts sa...

du jag vet att alla dessa samtal leder till underverk o utveckling o det är det jag menar, det är positivt även om del sitter länge men det brukar ordna sig av sig självt. Välkommna.