lördag 7 februari 2009

Tredje Vågen

Kaffet talar i koppen, smak.

Denna våg startar på riktigt på nittitalet av cafeägare och microsrostare som fundament. Baristayrket kom sakta smygande in. (Cafebiträdet börjar göra espresso)Man kan säga att det är en rebellisk reaktion på en indutraliserad latteapparat läs:Starbucks, någan sa:"om man skall lyckas på samma gata som Starbucks måsta man skapa ngt annorlunda" annat kaffe, baristan, design, musik, street blev motvikt och drivkraften i detta nya spirande. Några faktorer i rörelsen, säkert inte alla, en del kanske inte håller med om allt men fyll gärna på eler ta bort efter eget huvud:
1.Microrostaren/cafeägaren: Detta är entrapenörer, fundamentet i rörelsen.
2.Baristan navet där det NU kretasr runt, framtiden för baristan kommer utveckals o definaras, rebellisk och lite antikultur frodas
3.Espresso är bränslet i rörelsen, espresso är omöjlig när du väl trott dig funnit den så glider det dig ur händerna. Därför så intressant
4. Tankebox, alla kan tycka till, kanske för att det är oetablerat.
5. Alla kan vara med, nördar, proffs, stora o små, "just jump in" deltagandet är viktigt, till siata biran...
6. WBC, sätter normen och driver på kulturen, skapar status.
7. Internet, informationshunger, utbytet är gigantiskt horisontallt menäven vertikalt, odlare, baristor, rostare etc alla vill veta mer.
8. Transperans, Charing, hållbar, global o lokal, nyckelord som kanske inte alltid funkar men är bra att fundera på innbörden över.
9. illojal, elitistisk, iband snobbig. Man byter kaffe, vill gärna stå fri. kan vara svårhanterat för leverantörer.
10 SCA/SCAA, organisationerna föder systemen, är lite som hemmet. Grundtrygghet som inlämmar WBC, COE, Roasters Guild, Barista Guild och andra tävlinagar. Dom styrs just nu av många andra vågare, snart tar tredje vågarna över om dom vill axla ansvar?

HOT
Baristorna är nya aktörer, omogna och unga
Konsumenten kan inte skilja ut special
Kvalitetsdefinition är svår
Bräcklig värde kedja
Certifieringssystem är otydliga
Innehållet stämmer inte med vad som sägs

Well, vi får se hur detta landar, detta är egna erfaranheter, värderinagar och fakta, saxat ur artiklar i ämnet i Barista Magazin, boken Good in the cup osv.

Kommentera gärna och vad blir då Fjärde vågen, jag återkommer om detta i ett inlägg senare!

9 kommentarer:

Dan Stenqvist sa...

Bra inlägg Matts! Tycker att allt låter vettigt. Känner mig också ganska så omogen faktiskt.

Dan Stenqvist sa...

För mig är den viktigaste biten i third wave att just dela med sig av erfarenheter, vara öppen och att vilja utvecklas som barista och kaffenörd. Att aldrig stanna upp, alltid vilja lära sig mer.

Dan Stenqvist sa...

Sedan kan jag ibland känna att alla dessa organisationer hit och dit inte är särskilt mycket third wave. Men jag är fullt medveten om att organisationerna verkligen fyller en funktion. det som jag är mest spännd att se i dagsläget är hur svenska Scae kommer att utvecklas.

Dan Stenqvist sa...

Jag matar på. Det som jag tycker kännetecknar third wave-rörelsen är viljan och modet att lyssna på vad andra har och säga och verkligen försöka ta in deras erfarenheter. Ibland kan jag tycka att 2 vågare kan vara lite väl egenkära och tycka att just sina egna vägar är de enda rätta.

Dan Stenqvist sa...

Du nämnar utbytet på nätet mellan olika nivåer. Jag anser att hemmanördarna har ett klart försprång jämför med många branschmänniskor när det gäller att dela med sig av sina erfarenheter på nätet. Varför är det så segt för branschfolk att dela med sig? Är det på grund av affärerna? Är det för att de inte kan stava? Är det för att de inte pallar? Är det för att de inte vill?

Dan Stenqvist sa...

Något som jag också har stört mig på en del är att många inom branschen ofta drar alla hemmanördar över en kamm. De lackar för att någon stackars nöd har skrivit att han fick en snedtampad espresso på baren och därmed tror man att ALLA hemmanördar är idioter. Inte third wave-tänk där. Sedan måste jag inflika att vissa kommentarer som gjort på riktigtkaffe.se är upp över väggarna idiotiska och visar på att man inte har en susning om vad man pratar om. Men dock är de exemplen ganska få om man jämför med alla insiktsfulla inlägg som görs tusen gånger varje vecka.

Dan Stenqvist sa...

Tror jag ska gå och lägga mig nu. Tack för idag för en trevlig third wave-diskussion. Alltid trevligt att prata av sig lite med dig Matts.

Per sa...

go Dan!

Matts sa...

Ja Dan var skall vi börja, jag skriver nog ett nytt inlägg .