onsdag 18 februari 2009

Upphovsrätt

Mat recept och kafferecept eller dryckesrecept kan inte upphovsrättskyddas, det kan nämligen duppliceras, det kan ju inte musik eller film...då skyddas skaparen. Musik o filmindustrin är bättre organiserade helt klart.
Men nedladdning kan inte stoppas. Makten åtbördas till folket o musikerna får dupplicera sina verk i fortsättningen precis som vi måste dupplicera vår latte art utan att lita på stimpengar o storbolag.
Välkommen till verkligheten Björn Ulveus och alla andra artister som kan lita på systemets skydd.
Ladda på!!!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Är det ok att jag tar med mig min dator och inrättar kontor på ditt kafé 10 timmar om dagen? Du betalar ju ändå hyran och bredbandet, så du får inga extra utgifter. Kaffe har jag med mig själv, så inga besvär för min skull...

Matts sa...

jag vet ju att detta är hett stoff, vad jag går på är att musik/filmindustrin är en ny företeelse historiskt sett. En konstnär/hantverkare kan i dess områden få betalt utan att prestera in time, till skillnad från alla annan konst o hantverk. t ex konstnärer som målar tavlor, snickare som gör ett skåp, en kock som skapar en maträtt etc etc..
Dessutom så har en industri skapats med denna upphovsrätt som skyddas av stat o juridik. det är denna industri som driver processen vilket dom har all rätt att göra. jag ser en juridisk process, en moralisk och så ser jag en annan sak, en demokaratisk process. Den senare av dom kan inte stoppas.
Vinner bolagen den juridiska så kommer nya varianter dyka upp. Sedan så har ju bolagen varit dåliga på att affärsutveckla.

Varför rädda SAAB som kanske är dödsdömt, samma med upphovsrätten som vi känner den idag.

David, du är välkommen till oss att surfa i 10 timmar om du vill, hurvida du sitter med egen termos o dricker kaffe är en moralisk fråga för dig att hantera.
Men jag har ju rätt att kasta ut dig när jag vill...

Matts sa...

och du har all rätt att pröva privata ägande rätten i domstol, om du skulle vilja göra det. Det är nämligen frågan, om den skall gälla för viss konst.

Anonym sa...

Det blir ju oerhört kostsamt och avancerat om musiker bara ska spela sin musik live och inte göra inspelningar. En caffè latte går inte att duplicera. Naturligtvis borde en caffè latte kosta mer eftersom den kräver råvara och arbete för VARJE enhet.

Att kasta ut mig från ditt kafé är precis samma som att inte tillåta olovlig kopiering. Det kostar dig inget att jag sitter där men du går eventuellt miste om intäkter.

Om du är taskig så börjar jag fildela på din uppkoppling (Ståendes på gatan utanför, eftesom du slängt ut mig), kan bli intressant rättegång. Vi går en spännande framtid tillmötes.

(Notera att jag är avsiktligt provokativ)

Matts sa...

ja du David jag tror nog att bolagen får utveckla nya affärsmodeller inget är för evigt som du vet.

Att kasta ut dig från kafeét har jag min fulla rätt att göra som du vet och bredbandet stängar jag bara av.
Den sk olovliga kopieringen är ju det det handlar om rent rättsligt. Industrin kanske vinner juridiskt men dom kommer förlora affärsmässigt.

Kastar jag ut dig förlorar du juridiskt men jag förlorar affärsmässigt i en process.

Så affären kommer vinna inte juridiken i detta.

En sak till man måste spetsa till det för att få folk att tänka, så det är ok.

Poyan sa...

efter ett antal diskussioner mellan david och matts dyker det upp en fråga för mig. Undrar vem som hade vunnit en fight? =)

Bra, men aningen konstigt inlägg matts. Tror nog att så gott som ALLA har tröttnat på musik-och filmbolag. Det som är mest noterbart är väl att det är få artister och skådespelare som är ute och skriker efter mer pengar och ett nedladdningsstopp, det är nästan bara bolagen, de stora förmögna. Problemet är ganska enkelt, sälj en skiva för 50kr och låt artisten få 30kr så lär nedladdningen bli minimal och artisten tjänar pengar. Eller? Vår branch är inte sådan bara för att vi är coola och delar med oss.

Har lite delade känslor kring att kaféer, restauranger och liknande måste betala en stim-avgift för att få spela musiken. Kanske något för David och Matts diskussion?

David: Även om du hade handlat och inte haft dator med dig till oss hade jag nog slängt ut dig efter 10 timmar, så mycket gillar jag inte ditt sällskap!

Matts: Jag tycker du porta David helt och hållet. Ska vi gå ihop och bojkotta datoranvändare och plocka ner våra trådlösa nätverk? =) =) =) Lockande ibland va? Enligt GP har vi ju inget att skryta med ändå!

Matts sa...

Poyan. Inlägget kan ses i ljuset av konstens orättvisa och demokratins rättighet att tycka på ett forum jag äger.Detta är tredje vågen att våga tycka o säga det, kolla in portland o seattlenloggarna.
Inta vara så jävla svensk mellanlatte.
Stimpengar är pengar till ett antal tjänstemän som leker poliser på stan. Parasiter.

Fredrik Karlsson sa...

Har ingen aning om hur det funkar med STIM och musik osv. i kafé/restaurang världen.

Men kan inte s.k "podsafe music" (googla) vara av intresse för kaféägare?

Musik från www.amiestreet.com, www.jamendo.com och www.emusic.com kanske också går att använda?
Visst, ingen av dessa alternativen jag har listat är "vanlig" musik i definitionen att den hörs på radion jämnt. Men det kan vara ett tillräckligt bra alternativ.

Tack för ett fantastiskt trevlig kafé och en trevlig blogg, Matts!

Poyan sa...

vänta nu, jag om någon är väl ingen jävla svensk mellanlatte! med konstig menar jag att kopplingen mellan upphovsrätt på film/musik och latteart/mat är aningen suddig, på icke mellanlatte-språk: den finns inte för mig! men jag håller annars helt med dig. samhället är alldeles för otacksam mot restaurangbranchen. det e bara en massa gnäll och ett ständigt pekande finger. proportionen mellan skyldigheter och rättigheter är aningen skev! lite mer uppskattning och klapp på axeln hade varit på sin plats. min erfaranhet är att de som står utanför har VÄLDIGT svårt att förstå branchen och ännu svårare att förstå krögarna, det är inte bra.

men det var faktiskt inte det viktiga, det viktiga var huruvida du eller david hade vunnit en fight, om vi ska porta david och om vi i protest ska ta ner våra horribla nätverk!

nä, dags för en öl! tja

Matts sa...

Ingen av oss dricker mellanlatte Poyan det gläder mig,
Fredrik tack för tillrop o tips, och ja STIM betalar vi yvärr måste vi annars lagför dom oss. Musikernas egen skattemyndighet.

Anonym sa...

STIM förmedlar pengar till musiker och kompositörer, t.ex. min fru som inte har något skivbolag men ändå skrivit ett gäng fina låtar som används då och då. STIM-pengar går inte bara till de som har som jobb att hantera verksamheten, din jävla knöl.
Ta reda på lite fakta innan du lurar folk. Många tror att allt du säger är sant, bara för att det kommer från dig. Med det följer ett ansvar.

Matts sa...

Vet inte om det är ett språk i en diskussion men ok, jag skall förklara lite närmare. Jag vet hur systemet funkar då även min fru får pengar från STIM samt en del vänner som är musiker. Dom är säkert värda det efter deras prestation men inte för att jag spelar det på mitt café. Musiker är enormt skyddade i sin konstart och har en kader med "skattmasar"(Stim kontrollanter) som agerar å deras vägnar. Dom är ju bara att gratulera i sin förhandlingsförmåga att få hela systemet att agera fogdar.
Jag anser att varje konstnär/hantverkare skall förtjäna sitt levebröd varje gång man presterar, ingen annan gång.

Detta är min ståndpunkt. Jag tar mitt ansvar i denna fråga därför går jag ut med detta. Att framföra åsikter står alla fritt som du vet, du kan ta ansvar du med genom att ta ett möte med mig så kan vi diskutera detta i under ordnade former med respekt för varandras ståndpunkter.
Maila mig gärna så tar vi en kopp o snackar STIM, om du är i stan.