tisdag 3 februari 2009

Tävlingskaffet

Mattias Björklund från da Matteo vann Göteborgsuttagningen av Barista Cup 2009. Han använde sig av en blandning på kaffe från Brasilien och Etiopien. Det förstnämnda är odlat av David Ottoni Filho på hans gård Rodomunho och det andra är Beloya microlot9 som tagits fram av Abdellah Bagersh och hans bror. Blandningen har en fördelning på 70-30 och är djup, jordig med en gräsig syra och söt persika i eftersmaken.

Pernilla Gard från da Matteo Torrefazione hamnade även hon på prispallen i Göteborgsuttagningen av Barista Cup 2009. Hon serverade kaffe från Kenya, Indien och Nicaragua, en fördelning på 30-30-40. Det Kenyanska kaffet kommer från den enorma gården Gethumbwini och har en tydlig fruktighet och en syra som påminner om grapefrukt. Kaffet från Indien har en rökig, len läderkaraktär och kommer från ett plantage som heter Bibi och drivs av Faiz Moosakutty. Det tredje kaffet är sött och lätt chokladigt och kommer från gården Los Altos som ägs av Roberto Bendaño. Blandningen ger en lätt, sötsyrlig espresso med lång kryddig eftersmak.

Rebecka Thurfjell tog hem segern i Stockholmsuttagningen av Barista Cup 2009. Hon använde en blandning med kaffe från Kimel Estate i Papya Nya Guinea och från Sidamo i Etiopien, en fördelning på 80-20. Blandningen är söt, kryddig och med en citrus som drar mot citron, lime eller clementin, beroende på dagsform.

Lovisa Schmidt kom på andra plats i Stockholmsuttagningen av Barista Cup 2009. Även hon använde kaffe från Kimel Estate och Sidamo med en något förändrad rostning och med ett tillägg av kaffe från Mandheling, Indonesien. Fördelning 60-15-25. En tung blandning med kryddig bittersöt eftersmak.

Allt kaffe är rostat och blandat på da Matteo Torrefazione.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis!
Du har med andra ord skäl för att vara lite stolt Per ;) vilket du bör vara!!!

Jag tycker dina rostningar bara blir bättre och bättre! De jag har märkt på sistone är att sötman och därmed andra smaker har ökat mycket.

MVH
Jesper T

Per sa...

Tack Jesper. Jag är mest stolt över att mitt kaffe behandlas så väl av så duktiga baristor. Men jag är givetvis glad att rostningen blir bättre hela tiden, och att det märks. Jag är ständigt på jakt efter den där sötman...

Anonym sa...

Kan man komma in å köpa färdigblandat?

Daniel Remheden och Peter Frennhoff sa...

Känns som Etiopien är hett i år, eller?

Per sa...

Etiopien är alltid hett.

Doppio- Man kan komma in och köpa Pernillas tävlingsblandning, det är samma blandning som Vallgatan 5. Jag måste husera lite med råvarorna till Mattias blandning, så den finns inte färdigpackad. Men vi kommer ha den i gästkvarnen några dagar framåt, så passa på att komma in och ta prova en kopp.

Unknown sa...

Grattis! Fortsätt så!

Anonym sa...

Nån som vet hur jag kan kontakta fotografen som var där?
Tack för en trevlig dag, även om min hjärna sa upp sig när tävlingen började!!
Pamela

Poyan sa...

om den där sötman eftersträvas kan jag för alla andra intyga att mattias espresso var söööt, nästan så man undra om han trollade in lite socker i koppen... kan den trevliga grannen kanske ta med en liten present till mig? vill gärna veta exakt hur söt den blir med vårt nya vattenfilter förstår du...

Anonym sa...

Big Up Per!
Tjusigt jobbat!
// Kramar från Erika