måndag 9 februari 2009

Tredje Vågen del2

Dan kommenterar rätt mycket så jag svarar i ett inlägg,

Dan Stenqvist sa...
För mig är den viktigaste biten i third wave att just dela med sig av erfarenheter, vara öppen och att vilja utvecklas som barista och kaffenörd. Att aldrig stanna upp, alltid vilja lära sig mer.
Matts Svarar...
Håller med fullt ut.

Dan Stenqvist sa...
Sedan kan jag ibland känna att alla dessa organisationer hit och dit inte är särskilt mycket third wave. Men jag är fullt medveten om att organisationerna verkligen fyller en funktion. det som jag är mest spännd att se i dagsläget är hur svenska Scae kommer att utvecklas.
Matts svarar:
Jaha, utan dessa organisationer skulle Third wave inte finnas, dom, pionjärerna hade visoner vi lever dom nu. Vem har visionerna nu!

Dan Stenqvist sa...
Jag matar på. Det som jag tycker kännetecknar third wave-rörelsen är viljan och modet att lyssna på vad andra har och säga och verkligen försöka ta in deras erfarenheter. Ibland kan jag tycka att 2 vågare kan vara lite väl egenkära och tycka att just sina egna vägar är de enda rätta.
Matts svarar:
När du bygger ditt levebröd eller är satt att försvara ett varumärke hamnar du lätt där, kan vara en mognadprocess med, men helt klart har "de äldre" svårt att hantera det nya som händer. I min föreläsning tar jag upp detta problem för andra vågen.

Dan Stenqvist sa...
Du nämnar utbytet på nätet mellan olika nivåer. Jag anser att hemmanördarna har ett klart försprång jämför med många branschmänniskor när det gäller att dela med sig av sina erfarenheter på nätet. Varför är det så segt för branschfolk att dela med sig? Är det på grund av affärerna? Är det för att de inte kan stava? Är det för att de inte pallar? Är det för att de inte vill?
Matts svarar:
Helt klart tidsbrist samt intresse som styr detta fenomen med tillägg av att jag har en känsla om att många hemmanördar dessutom jobbar i dataindustrin på ngt plan, medans vi andra står o gör kaffe eller rostar/säljer.(några sitter på kontor överbelastade) det kommer nog tillta med proffsinsikter vartefter det växer till sig.

Dan Stenqvist sa...
Något som jag också har stört mig på en del är att många inom branschen ofta drar alla hemmanördar över en kamm. De lackar för att någon stackars nöd har skrivit att han fick en snedtampad espresso på baren.
Matts Svarar:
Well well, om du sitter på ett kontor och är programmerare så kanske du inte alltid uppskattar om jag t ex kommer in till dig och tycker om ditt jobb, varför en etta o inte en nolla där..(utan att veta ett skit om det) så kanske du lackar ur med, eller. Nåväl vi har offentliga arbeten synliga, publika där våra kunder är vårt levebröd och måste då ha tålamod med alla! Men som sagt ibland undrar man över vissa kommentarer, bristen på insikt på den branch man kommenterar kan vara så fruktansvärt okunnig så man baxnar ibland. Då skall man veta att många som skriver är mycket kloka människor och etablerade i sina yrken, det förvånar mig mest.

Mer?

9 kommentarer:

Dan Stenqvist sa...

Let the third wave roll! Tack för svaren Matts! Jag ska återkomma med mer när pluggdagen är slut.

Dan Stenqvist sa...

Jag vill poängtera att jag känner att min egen identitet finns i ena halvan av hemmabaristaträsket och andra halvan i det professionella baristaträsket...Jag sympatiserar med båda falangerna alltså.

Dan Stenqvist sa...

Pratade ni third wave med Nick Cho när han var i landet sist?

Mattias L sa...

Jag får väl vara en hemmanörd (som jobbar med IT/datorer).

En stor faktor med Internet är väl att det är relativt anonymt. Du kan skapa dig en profil och ha nästan vilka åsikter som helst. Ofta kan detta leda till att man vågar uttrycka ett större omfång av känslor än vid ett personligt möte. Jag gissar att väldigt få av de som klagar på Internet verkligen säger något till baristan/kaffeägaren, gällande den bristande kvaliten på den serverade produkten.
Jag inkluderar mig själv i denna kategori, man är helt enkelt för feg för att ta konfrontationen på caféet.
Tyvärr är det väl så att historiskt sett så blir man inte så väl emottagen när man ifrågasätter kvaliten på en serverad produkt. Detta gäller väl även restaurangbranchen, eller?
Alla är vi väl ganska känsliga för negativ kritik, försvarsmekanismen går ju igång direkt. Det vet man ju själv.
Jag tycker att kaffebloggandet är ett stort steg i rätt riktning, man känner sig inbjuden till en diskusion. Det är då lättare att ge konstruktiv kritik och känna att man blir lyssnad på.
Jag hoppas att fler hemnördar tar steget och bidrar på bloggarna.

Det var mycket drävel om ingenting,
eller var det ett försvar av hemnördarna eller var det en hyllning till third wave-andan. Äsch, välj själv.

Cocovaja sa...

Om det inte finns en (eller flera) driven person på en station (jobb) så spelar det ingen roll vilken våg man försöker befinna sig på.

Det är fortfarande ett jobb och det ska skötas. Det är bara jag själv som sätter vilken högsta lägstanivån jag vill ligga på.
Håller med Matts att försöka gå runt på kontor och säg hur det ska lyfta upp telefonen eller sätta ett kommatecken lite här och var.

Matts sa...

Med Nick Cho hann vi bara göra third wave...en domarcertifiering...men jag har en känsla att det inte är så krystat där över då branchen är mer mogen o större, inte så viktigt att snacka om det då, men nu behöver vi göra det helt klart

Matts sa...

Mattias, bra kommentar! Konfrontera baristan/cafebiträdet kanske kan vara svårt ibland, vet själv då ju en del är höga av sitt ego som hus eller totalt okunniga, inte lätt då. Ni kommenterar en branch som står på en nivå så låg ibland så ni skulle baxna om ni satte er in i den...har hållt på i drygt trettio år nu...dom flesta vettiga lägger av efter några år i detta vansinne, tempo, gästerna, arbetstiderna, outbildade arbetskraft, låga löner, dålig lönsamhet, hetsjakt från myndigheter, kapitalintensivt, njugga banker, dålig infrastruktur etc etc, vi behöver en kader av datasnillen, ekonomer, marknadsfolk, investerarare, entrapenörer, hantverkare etc för att utveckla hela infrastrukturen, nu får jag nog sluta gnälla innan dom med vita rockar hämtar mig...

Dan Stenqvist sa...

Keep on Matts, keep on!

Mattias L sa...

Jag har full förståelse för småföretagandets dilemma som man nog får säga att driften av 2 caféér är. Man ser ju tydligt runt om i Göteborg att det är de stora drakarna som har möjlighet att expandera.
Skall man klara sig som liten och kvalitetsmedveten så behöver man stöd av något system. Kan man jämföra med stjärnkrogarna? Dit går folk och gladeligen betalar mycket pengar för bra mat (knappast för bra kaffe). När har vi samma gällande caféer? Går det? Vill kaffedrickarna?
När började vi få stjärnkockar i Sverige? Werner Fögli var väl tidig (ursäkta stavningen).När får vi en hovbarista?

Oj oj oj vad det finns mycket att kämpa för :)